Zároveň se za období od roku 2008 zásadně zvýšila průměrná a minimální mzda, což znamená, že výše slevy na dani nyní prakticky už nezaručuje ani u nejnižších příjmových skupin, aby jejich příjem zůstal nezdaněn. A právě tento účel přitom sleva na poplatníka v době svého zavedení mimo jiné měla. Poplatníci daní tak ve výsledku odvádí stále větší procento svých příjmů na dani státu a narůstá daňové zatížení střední třídy a zdaněny jsou i minimální mzdy či jejich jakákoliv drobná navýšení. Považujeme za logické, aby trend v úpravě této slevy korespondoval s trendem úprav v minimální a průměrné mzdě.
V aktuální situaci, kdy se řada občanů v důsledku epidemie COVID-19 potýká s finančními problémy, by zvýšení slevy na poplatníka pomohlo všem fyzickým osobám se zdanitelnými příjmy. Jak již dříve uvedlo Ministerstvo financí, navýšení slevy na poplatníka by mělo přijít v době šokové krize ekonomiky. Máme za to, že nyní je na tuto změnu pravý okamžik.
Hlavní kancelář ASZ ČR
