Resort podle kontrolorů nevyhodnotil přínosy sloučení obou institucí, a tak ani po letech neměl informace o tom, zda a kolik peněz se podařilo ušetřit ani na kolik spojení vyšlo. "Přitom v roce 2015, kdy se podle MZe měly úspory už plně projevit, očekával resort oproti roku 2012 úspory dosahující téměř 97 milionů korun. Ve skutečnosti výdaje ústavu ve stejném roce naopak vzrostly téměř o 37 milionů korun," zjistil NKÚ. Resort podle něj navíc ani nezjišťoval, zda se odstranila duplicita činností obou institucí, či se snížila byrokratická zátěž.
"V součtu tak celkové reálné dopady transformace MZe fakticky v době kontroly neznalo," upozornili kontroloři.
Z pohledu hospodaření ústavu nezjistil NKÚ zásadní nedostatky, které by se týkaly nakládání s penězi a majetkem státu. V některých případech však kontroloři našli dílčí nedostatky. Ústav tak například v sedmi případech neuveřejnil v registru smluv nebo na profilu zadavatele smlouvu či objednávku, případně je zveřejnil pozdě. Dále v účetní evidenci vedl podle NKÚ třetinu z prověřených nemovitostí nesprávně.
Hospodaření kontroloři prověřili na vzorku majetku a peněz v hodnotě 625 milionů korun z celkového majetku ústavu přesahujícího dvě miliardy korun.
ÚKZÚZ je správní úřad s centrálou v Brně a regionálními pracovišti. Jeho činnost stanovují předpisy Evropských společenství a zvláštní zákony, například zákon o vinohradnictví a vinařství, o krmivech, o oběhu osiva a sadby, o ochraně chmele nebo o hnojivech. Ústav mimo jiné vykonává odborné činnosti podle zákona o ÚKZÚZ a je také pověřen dělat úřední kontroly ekologického zemědělství.
Zdroj: ČTK