Mimořádné 12. kolo PRV musí pomoci co nejvíce farmářům

Sdílejte článek
Mimořádné 12. kolo PRV musí pomoci co nejvíce farmářům

Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) dnes odeslala souhrn návrhů a požadavků k 12. kolu Programu rozvoje venkova, v rámci kterého budou zemědělci mít možnost požádat o podporu investic do zemědělských podniků, podporu zpracování a zahájení zemědělské činnosti. Příjem žádostí se předpokládá od poloviny června do poloviny července a celková alokace na toto kolo PRV přesáhne 5 miliard korun.

PRV je základním dotačním nástrojem na investiční akce v zemědělství a ASZ ČR obecně požaduje, aby byl jeho záběr co nejširší a pokryl co nejvíce žadatelů hlavně z řad malých a středních farem. Zejména v aktuální situaci, kdy na stále větší počet zemědělců dopadají důsledky spojené s opatřeními proti koronaviru, a kdy se pohybujeme v období značné budoucí podnikatelské nejistoty, považujeme za nutné podpořit co nevětší množství spíše menších investic, které s sebou nesou i nižší míru rizika než nepřiměřeně velké investiční akce firem. Věříme, že ministerstvo tentokrát předejde situaci z loňského 10. kola PRV, kdy několik málo desítek podniků vyčerpalo polovinu rozpočtu na celou operaci 4.1.1. 

Z výše uvedených důvodů navrhujeme u jednotlivých operací tyto úpravy: 

Operace 4.1.1 Investice do zemědělských podniků

  • Zásadně nesouhlasíme s odstraněním podmínky, která v rámci záměrů a), b) a m) stanoví, že žadatel hospodaří maximálně na 150 ha. Tato změna nebyla dostatečně projednána a není ani součástí doporučení pracovní skupiny MV PRV ze dne 8. 3. 2021. Jednoznačně požadujeme zachování zvláštní obálky pro projekty do 2 mil. Kč a výměru do 150 ha, eventuálně připouštíme vztáhnout tuto podmínku na kategorii mikropodniků.
  • Požadujeme, aby maximální limit na projekt u této operace byl ve výši 10 mil. Kč.
  • Požadujeme na menší projekty pro záměry a) a b) alokovat 50 % finančních prostředků z celkového rozpočtu na operaci 4.1.1. tak, aby bylo zajištěno co nejširší pokrytí zemědělských subjektů i vzhledem k současnému krizovému období.
  • Požadujeme, aby v rámci této operace nebylo u záměrů týkajících se Rostlinné výroby omezení pouze na vybrané citlivé komodity tak, jak je navrženo, ale aby měli možnost žádat v rámci operace 4.1.1. pěstitelé všech komodit a zvýhodnění citlivých komodit bylo zajištěno prostřednictvím preferenčních bodů (5 bodů).
  • Požadujeme rozšíření způsobilých výdajů na co nejširší sortiment zemědělských strojů a technologií v záměru b) a l) Rostlinná výroba (obdobně, jako tomu bylo například v 7. kole PRV). Mnoho zcela základních zemědělských strojů pro rostlinnou výrobu v aktuálním seznamu způsobilých výdajů, i v souvislosti s naším požadavkem na rozšíření těchto záměrů i na jiné obory než pouze na vybrané citlivé komodity, úplně chybí. Požadujeme rozšíření uznatelných výdajů o všechny stroje uvedené v kódu 032 Nákup běžných zemědělských strojů.
  • Navrhujeme navýšit míru podpory pro mladé a ekologické zemědělce shodně o 10 %.
  • Pokud se týče preferenčních kritérií, navrhujeme snížit body za obecné preferenční kritérium 4 (brownfieldy) na 2 body, případně toto kritérium zcela vyřadit. Toto kritérium je pro mnoho farmářů velmi omezující a v minulosti se také vyskytly problémy s prokazováním jeho splnění.
  • U obecného preferenčního kritéria 6 (snížení emisí NH3) navrhujeme zařadit podmínku, že výdaje na předmětný stroj budou představovat alespoň 30 % celkových výdajů projektu.
  • Dále navrhujeme zařadit obecné preferenční kritérium pro začínající zemědělce, kteří nepodnikají déle než 5 let (5 bodů), mladé zemědělce (5 bodů) a navrhujeme také zvýhodnit zemědělce, kteří dosud podporu v rámci stávajícího programovacího období nezískali vůbec (5 bodů), nebo v současném programovacím období uspěli pouze s jedním až třemi projekty (2 body).
  • V rámci záměrů b) a l) požadujeme zcela odstranění preferenčního kritéria 2, které zvýhodňuje žadatele se živočišnou výrobou. V případě záměru na rostlinnou výrobu, navíc s preferencí citlivých komodit ovoce a zelenina, je toto kritérium kontraproduktivní, protože výrazně znevýhodňuje úzce specializované ovocnáře a zelináře.
  • V rámci záměru h) pak navrhujeme zvýšit preferenční body za kritérium 2 (ANC oblasti) na 4 body, a naopak snížit počet udělovaných bodů za kritérium 4 (dojnice) na 2 body. Dojnice byly dlouhodobě zvýhodňovány v předchozích kolech a aktuální situace na trhu s masným skotem je velmi vážná.
  • Požadujeme doplnit sortiment strojů v záměru a), h) a k) kód 013 o následující stroje:

Rotační žací stroje 80 000 Kč / 1 m záběru

Žací mačkače 100 000 Kč / 1 m záběru

Obraceče píce 60 000 Kč /1 m záběru

Shrnovače píce 70 000 Kč / 1 m záběru

Rozmetadla chlévské mrvy 80 000 Kč/ 1 t nosnosti

Přepravník zvířat 300 000 Kč

  • Navrhujeme doplnit do kódu 13 – Nákup speciálních zemědělských strojů pro živočišnou výrobu také mobilní (automatické) krmné systémy s dostatečně vysokým limitem.
  • U výdajových limitů na relevantní stroje navrhujeme zvážit nastavení limitů na záběr stroje místo na jednotlivý kus.
  • Žádáme o zařazení nového záměru za účelem podpory chovatelů prasat, kteří potřebují řešit rizika spojená s výskytem afrického moru prasat a vybudovat oplocení chovů. Tento záměr navrhujeme směřovat na mikropodniky s limitem výdajů 2 mil. Kč.

Operace 4.2.1 Zpracování a uvádění na trh zemědělských produktů

  • Požadujeme, aby maximální limit na projekt u této operace byl ve výši 30 mil. Kč.
  • Na malé a střední podniky požadujeme směřovat 75 % alokace operace.
  • Požadujeme zcela zrušit preferenční kritérium 5 a 6 (proexportní potenciál). Toto kritérium není relevantní s cílem operace, jenž má podpořit zpracování, a je naopak v přímém rozporu s často proklamovaným záměrem zvýšit potravinovou soběstačnost ČR a umisťování tuzemské produkce na trhu. Navíc výrazně diskriminuje menší a střední podniky, které zajišťují lokální zásobování, jen se ukázalo obzvlášť v současné situaci jako velmi potřebné a vyhledávané.
  • Ze stejného důvodu požadujeme vyřadit také preferenční kritérium 2 (značky kvality) a 3 (certifikáty bezpečnosti) nebo přinejmenším výrazně snížit počet udělovaných preferenčních bodů na 2 body.
  • Naopak navrhujeme zařadit podporu pro lokální zpracovatele, kteří působí v sektoru krátkou dobu, např. max. pět let (5 bodů).
  • Podporujeme myšlenku navýšit preferenční body pro zpracovatele ovoce a zeleniny a zpracovatele masa v rámci preferenčního bodu 1 na 20 bodů. Tyto sektory jsou velkou slabinou České republiky a měly by být výrazněji podpořeny.
  • Mezi způsobilé výdaje navrhujeme zařadit prodejní samoobslužné automaty s finančním limitem 750 tis. Kč. 

Operace 6.1.1 Zahájení činnosti mladých zemědělců

  • Požadujeme, aby na tuto operaci bylo alokováno maximální možné množství finančních prostředků tak, aby se dostalo na co největší počet podnikatelů.
  • V rámci této operace je nutné nastavit co nejjednodušší podmínky tak, aby se jednalo o skutečnou podporu začínajících zemědělců. Požadujeme proto rozvolnit podmínky pro podnikatelský plán a jednodušeji vymezit strukturu výdajů a jejich rozdělení na provoz (20 %) a investice (80 %) bez dalšího vnitřního kategorizování. Navrhujeme také vyplatit celou částku dotace najednou po podpisu Dohody, protože požadavek na realizaci investice předem je pro začínajícího zemědělce z hlediska cash-flow velmi problematické a demotivující a neodpovídá pravidlům výplaty u jiných investičních dotací v rámci PRV.  
  • Navrhujeme výrazně zjednodušit preferenční kritérium 1 a udělit preferenční body pouze zemědělcům v obci do 2 500 obyvatel (navrhujeme 5 bodů).
  • Kritérium 3 (brownfieldy) navrhujeme s ohledem, že se jedná o začínající zemědělce, kteří většinou nemají k dispozici staré zemědělské areály, zcela vypustit, nebude-li to možné, tak snížit počet preferenčních bodů na 2.  
  • Preferenční kritérium 4 (zpracování produkce) navrhujeme ocenit pouze 5 body, protože pro začínající zemědělce se jedná o velmi nákladnou investici a není příliš vhodné nutit je takto nepřímo do dalších náročných činností, jakými zpracování a uplatnění vlastní zpracované produkce na trhu bezesporu jsou. V první fázi je nutné, aby se zemědělec soustředil na zahájení zemědělské činnosti.
  • Preferenční body u kritéria 9 (vyjmenované plodiny) navrhujeme snížit na 5 bodů.

Dále navrhujeme, aby v pravidlech pro 12. kolo příjmu žádostí zůstala v platnosti úprava pro 10. kolo, konkrétně kapitola 4., písm. dd), která se týká termínu doložení správního aktu stavebního úřadu, na jehož základě lze projekt realizovat v souladu se stavebním zákonem. Považujeme posun termínu pro splnění této povinnosti až k datu podání Žádosti o platbu za velmi pozitivní změnu, která sníží administrativní náročnost a zjednoduší řadě žadatelů realizaci projektu. Zároveň je v současné situaci, kdy je provozní doba řady státních institucí omezena z důvodu protiepidemických opatření, omezená možnost operativně a rychle vyřídit potřebná povolení. Neradi bychom se proto vraceli k původní praxi, která měla za následek zamítnutí řady jinak dobře zpracovaných a přínosných projektů.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, Ing. Jan Štefl a Ing. Veronika Jenikovská


Přečteno: 688x
Katalog farem