Protierozní vyhláška ve finále

Sdílejte článek
Protierozní vyhláška ve finále

Do finální podoby se po více než dvou letech složitého vyjednávání dostala protierozní vyhláška. Jejím autorem je Ministerstvo životního prostředí, které ji na základě zákonného zmocnění muselo předložit, ale jak všichni víme, jeho původní návrh byl pro praxi velmi obtížně zvládnutelný a zejména byl zcela nesmyslně postaven na předběžné opatrnosti, která by znamenala, že každý zemědělec by byl dopředu podezřelý ze špatného zacházení s půdou. To ovšem není přijatelný koncept, který by navíc s sebou přinesl obrovskou administrativní zátěž v podobě složitého výpočtu erozního ohrožení pro každý půdní blok, který by ve vazbě na svůj osevní postup musel složitě počítat úplně každý zemědělec s ornou půdou.

Znění vyhlášky se podařilo zejména na základě konkrétního návrhu ze strany Asociace soukromého zemědělství ČR, a posléze ve spolupráci s dalšími zemědělskými nevládními organizacemi, výrazně zjednodušit a nastavit tak, že bude fungovat pouze coby preventivní nástroj v kombinaci se standardy DZES (podmíněnost) a postihy budou vždy až za skutečnou a opakovanou erozi. Ministerstvo životního prostředí tedy správně nepodlehlo tlakům některých ekologů, kteří navrhovali, aby vyhláška postihovala v podstatě každou jednotlivou erozi, což by reálně znamenalo i nespravedlivé postihy v případech, kdy k erozi dojde bez zavinění zemědělcem.

Podařilo se vyjednat také kompromisní podmínky pro hodnocení přípustné míry erozního ohrožení, která je stanovena přípustnou ztrátou zemědělské půdy způsobenou vodní erozí vyjádřenou v tunách/ha/rok. Původní návrhy Ministerstva životního prostředí byly výrazně přísnější, naopak návrhy jiných zemědělských nevládních organizací byly velmi benevolentní a v praxi by neměly téměř žádný dopad, což by celou vyhlášku znefunkčnilo a zavdalo do budoucna problém na její zpřísnění.

Máme za to, že vyjednané řešení bude dobrým nástrojem pro omezení eroze a jeho další úpravy mohou být předmětem diskusí na základě zkušeností z fungování vyhlášky v prvních letech. Platnost se zatím předpokládá od 1. července 2021, což je ale vzhledem ke zpožděnému postupu legislativních příprav už spíše jen teoretický termín.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR


Přečteno: 505x
Katalog farem