České předsednictví je třeba vnímat vždy v kontextu předsednictví předcházejícího (Francie) a následujícího (Švédsko). S oběma zeměmi tak již byla započata jednání s cílem najít oblasti společných zájmů a oblasti rozporů. Kromě toho bylo VÚZE rozpracováno třináct oblastí, u kterých se s větší či menší jistotou dá očekávat, že se během našeho předsednictví objeví na stole. Těmi jistějšími jsou hodnocení reformy SZP z roku 2003 (tzv. health check) a současné jednání o společné zemědělské politice po roce 2013. Bude zřejmě řešena otázka 1. pilíře přímých plateb, zejména jejich snižování, převod do pilíře 2 a degresivita plateb podle velikosti podniku. Je možné, že se budou přehodnocovat kvóty, zejména mléčná, a bude se diskutovat o obnovitelných zdrojích energie - energetických plodinách a bioplynu. Z pohledu ČR jako nového členského státu a hlavně velikostní struktury našich podniků bude mít zásadní význam otázka přechodu z jednotné platby SAPS na platbu na podnik (SPS).
Nelze opomíjet ani takové oblasti jako propojení zemědělské politiky a venkova, kde, jak uvedl D. Vaněk, dochází i přes současné podpory k úbytku obyvatel. S požadavkem konkurenceschopnosti na mezinárodním poli bude podle něj v budoucnu složité udržet rodinnou farmu jako základní pilíř evropského zemědělství a velikostní struktura podniků v budoucnu poroste, jejich multifunkčnost se při tom bude umenšovat.
K pozicím ČR k jednotlivým tématům uvedl pan Kozák m.j., že současné návrhy řešení modulace jsou pro ČR znevýhodňující, plné zavedení systému cross- compliance odmítá ČR do doby vyrovnání na plné přímé platby a v problému degresivity, stropu plateb je ČR proti stanovení horní hranice a znevýhodňování některých typů subjektů umělými hledisky. Řekl bych, že toto bude, vzhledem k velikostní struktuře našich zemědělských podniků, jeden z úhelných kamenů celé problematiky.
Živá diskuse proběhla k rozsahu a způsobu stanovování LFA oblastí, kde padla z pléna otázka zařazení suchých oblastí ČR do LFA. Protože kritéria budou od roku 2010 pro celou EU stejná, znamenalo by to, jak poznamenal J.Šír, zařadit do LFA i značný podíl výměry jižních států, s odpovídajícím přerozdělením finančních prostředků. Pozice ČR, to je udržet současnou výměru LFA (50% rozlohy ZPF), bude při sjednocování kritérií pro určení těchto oblastí velmi těžko udržitelná. Nakonec, ruku na srdce- položme si na mapku LFA oblastí mapku pro nitrátovou směrnici a uvidíme, kolik jsme sami sobě ponechali půdy vhodné k „normálnímu hospodaření“.
Příprava předsednictví ČR v EU (má i svoji zkratku - CZ PRES) je v podstatě zatím na začátku. Okruh otázek se bude zpřesňovat stejně jako pozice České republiky k nim. K důležitým tématům zaujme po diskusi stanovisko i Asociace soukromého zemědělství.
Autor: Ing. Jiří Kejkrt, předseda ASZ Mělník, člen Předsednictva ASZ ČR