Uvedené zpoždění ovšem také prakticky znamená, že odcházející farmáři-postupitelé, kteří letos dovršili věk k běžnému odchodu do penze již defacto ztratili šanci předat své farmy mladším nabyvatelům v návaznosti na dotaci PUZČ. Na druhou stranu je však třeba přiznat, že ona prodleva spojená s přípravami podmínek přinesla i některé pozitivní změny oproti původnímu znění předčasného důchodu, který byl zatím administrován v rámci Horizontálního plánu rozvoje venkova.
Důležitou změnou ve které Mze zareagovalo na připomínky zemědělské veřejnosti, je například možnost žádat od předčasný důchod již od výměry 0,5 ha převáděné půdy (původně to bylo min. 5ha). Zde se tedy otevírá šance i pro zemědělce, kteří hospodaří ve velmi intenzivních podmínkách na malých výměrách (zejména asi půjde o producenty zeleniny či podnikatele s větší orientací na živočišnou výrobu). Žadatel ovšem bude muset prokázat příjem ze zemědělské činnosti na úrovni min. 120 tisíc korun ročně v posledních třech letech. Mírně se zvyšuje maximální dotace - z částky 210 tisíc ročně na 217 tisíc korun při převodu 30 ha a více. Výplata dotace bude na druhou stranu kratší a bude probíhat jen do 70 let věku žadatele. Další novinka v předčasném ukončení zemědělské činnosti, která vychází z novějšího Nařízení ES č.1698/2005 o rozvoji venkova, je, že nabyvatelem může být buď pouze úspěšný žadatel o dotaci v rámci opatření I.3.2. PRV Zahájení činnosti mladých zemědělců anebo ten, kdo již hospodaří vlastním jménem déle než 1 kalendářní rok. Naopak horní hranice věku nabyvatele se posouvá ze 40 na 50 let.
Ministerstvo zemědělství na připomínky ze strany Asociace soukromého zemědělství ČR a Společnosti mladých agrárníků ČR nastavilo pozvolný sankční mechanismus za nedodržení hospodaření na převedené výměře v průběhu plnění 5-letého závazku nabyvatelem. Tato změna vyřeší dosavadní absurdní situace, kdy v rámci tzv. mimořádných aktualizací docházelo k zamítání podpor, přestože toto tzv. „snížení“ se týkalo třeba jen několika desítek či stovek metrů čtverečních. Nově tedy bude možné snížit výměru převedených půdních bloků o 10% a to jakýchkoli bez sankcí, za snížení výměry do 20% se sníží dotace o 10% atd.
Také pozdní podání finální žádosti o proplacení dotace již nebude pro žadatele znamenat striktní vyřazení, ale bude postupováno stejným způsobem jako u opožděné žádosti na přímé platby (tj. srážky 1% dotace za každý den zpoždění).
Tím nejdůležitějším pozitivním krokem, které však není obsaženo v Pravidlech pro PUZČ, ale přímo se jej dotýká, je dlouho očekávané řešení otázky daní vzniklých převodem farmy provedeného za života původního farmáře (tzn. nešlo zde uplatnit stávající osvobození od daně dědické pro dědice v řadě přímé). Dosavadní „plné“ zdanění při formálním převodu zemědělského podniku v rámci PUZČ na jiného rodinného příslušníka způsobovalo často kolosální problém. Finančním úřadem vyměřené daně dosahovaly mnohamilionových hodnot a čerstvě převedené rodinné farmy se dostávají do neřešitelné situace.
Tyto daně proto byly hlavní brzdou ve větším využívání dotace PUZČ a Asociace soukromého zemědělství ČR od počátku vyvíjela maximální úsilí k odstranění této nesmyslné daňové zátěže. Nyní lze konstatovat, že tato snaha reprezentovaná celou řadou jednání na nejrůznějších úrovních ministerstva zemědělství a zejména financí byla konečně završena jednoznačným úspěchem: v rámci schválené reformy veřejných financí, která nedávno vyšla ve Sbírce zákonů se v novele zákona o daních z příjmů v § 3 odst. 4 praví, že „ předmětem daně nejsou příjmy získané: 1. darováním nemovitostí nebo ostatního majetku, 2. převodem nemovitostí nebo ostatního majetku, mezi osobami blízkými v souvislosti s předčasným ukončením provozování zemědělské činnosti zemědělského podnikatele1e. Platnost této novely je od 1.ledna příštího roku.
Současně, při převodu farmy prodejem bude vyřešen i problém právního nástupnictví, který u farem převedených darem způsoboval, že nabyvatel ztrácel nárok na některé další platby, neboť de iure nemohl být (z titulu obdarovaného) právním nástupcem postupitele-dárce. Po více než dvou letech se definitivně podařilo vyřešit hlavní problém, který doprovázel toto významné opatření, které pozitivně působí na zvýšení zapojení mladé generace do zemědělství. ASZ ČR však nevzdává jednání ani u těch farem, které byly v rámci PUZČ již převedeny a uvedená změna zákona o daních z příjmů se jich již netýká. Asociace požádala ministra financí Miroslava Kalouska o zvážení také těchto případů.
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR