Samostatnost pozemkových úřadů je žádoucí

Sdílejte článek
Samostatnost pozemkových úřadů je žádoucí

Jedním ze skutečně systémových a správných kroků připravovaných v nejbližší době ministerstvem zemědělství ČR je postupná reforma institucí působících pod resortními křídly. Pro výkon zemědělské praxe je přitom nejdůležitější a také nejaktuálnější oddělení stávajících regionálních pozemkových úřadů od zemědělských agentur.

Ačkoli náznaky tohoto zamýšleného kroku mezi zemědělskou veřejnost již prosákly, je momentálně situace taková, že ne úplně všichni vědí, jak to vlastně ve skutečnosti bude. Také proto, že je oddělení zemědělských agentur (ZA) a pozemkových úřadů (PÚ) některými pracovníky samotného ministerstva bagatelizováno, neřku-li zpochybňováno. Základní věta k tomuto problému ale zní: K oddělení ZA od PÚ dojde v nejbližší době, jde o rozhodnutí nezvratné a plánovaný termín je 1. února 2008.

Je to přitom správný krok.Obě struktury mají na příslušných regionech naprosto odlišnou roli, a tato odlišná role je zakotvena i v naší legislativě. Současný stav, kdy jsou PÚ fakticky začleněny a podřízeny ZA, tedy odporuje zákonu. A také v některých případech neumožňuje efektivní výkon některých činností, zejména pak pozemkových úprav. Je to v zásadě logické - agentury jsou vlastně organizační složkou ministerstva zemědělství a jejich rolí je především servisní činnost v regionech pro místní zemědělské podniky. Vzhledem k tomu, že v ČR zemědělci hospodaří zhruba z 90 procent na pronajaté půdě, není vždy v jejich zájmu a ani v zájmu agentur dokončení evidence a stanovení finálních vlastnických práv k místní zemědělské půdě, k čemuž lze dojít prostřednictvím pozemkových úprav, tedy komplexních pozemkových úprav. Naopak pozemkové úřady mají ze zákona pozemkové úpravy zabezpečit, což ovšem vždy za situace podřízenosti zemědělským agenturám nejde.

Osamostatnění PÚ by také mohlo změnit dosavadní nevyhovující stav v rámci geografického informačního systému LPIS. Ten je postaven na systému uživatelských bloků, které ovšem sestavují uživatelé půdy spolu s úředníky zemědělských agentur, přičemž uživatelé půdy nemuseli v minulosti vždy dokládat právní důvod užívání. Tím je do jisté míry legitimizováno hospodaření uživatelů na pozemcích vlastníků bez jejich vědomí. LPIS navíc není, ačkoli jde o produkt veřejného zájmu z peněz daňových poplatníků, veřejně zpřístupněn.

Každopádně je osamostatnění PÚ žádoucí. A jak zdůrazňuje ekonomický náměstek ministra Ivo Vrzal, do jehož kompetence agenda oddělování spadá, nebude se jednat jen o oddělování formální. „Pozemkové úřady budou po 1. únoru 2008 přímo organizačně podřízeny Ústřednímu pozemkovému úřadu a budou ve výkonu své činnosti a v personálních záležitostech plně samostatné. Nebudou tedy vůbec podléhat zemědělským agenturám, zemědělské agentury budou pro pozemkové úřady realizovat pouze servisní činnost (např. hospodářskou správu, ochranu objektů),“ zdůrazňuje Vrzal.

Autor: Petr Havel, zemědělský analytik

Přečteno: 310x
Katalog farem