Teď Radek Hušek (na úvodní fotce vlevo) a Alex Koníček propojili své byznysové dovednosti a pod společnou značkou nazvanou příznačně Big Sens, odkazující na anglický výraz pro „velký smysl“, vytvořili výživný lískooříškový krém s cvrččím proteinem.
Pomazánka připomíná světově nejproslulejší Nutellu, ovšem bez palmového oleje, bez cukru, nahrazeného přírodním sladidlem xylitolem a s pětkrát větším podílem lískových ořechů.
„Líbila se mi vize našeho spojení, protože jako Sens se soustředíme na to, aby naše potraviny byly především výživově funkční, zatímco Big Boy má u svých produktů hlavně vyladěnou chuť. Chtěl jsem tak využít výživný cvrččí protein a vytvořit z něj kvalitní a delikátní produkt,“ vysvětluje Hušek.
Dvojice se poprvé potkala a seznámila před rokem právě díky Forbesu – konkrétně při focení výběrů talentovaných Čechů 30 pod 30, jehož byli loni oba součástí. „Kupoval jsem másla Big Boy a neznal jsem jejich tvůrce,“ kroutí nevěřícně hlavou devětadvacetiletý Radek Hušek.
„Já si zase nebyl jistý, jestli to je ten kluk z YouTube, co přednáší o cvrčcích,“ dodává stejně starý Alex Koníček. V ateliéru fotografa Davida Tureckého se ovšem dali do řeči. Vyměnili si pár názorů na byznys a také pár vtipných narážek. Mezi nimi padla i zmínka, proč cvrččí produkty nejsou chutnější, načež od Radka směrem k Alexovi přišla rezolutní odpověď: „Tak takové vytvoř!“
Po několikaměsíční pauze, kdy vypadalo, že společný plán odvane covid a čas, následovala společná cesta na Forbes Summit do slovenské Bratislavy, kam se v září sjeli úspěšní a inspirativní „podtřicátníci“ ze střední Evropy. Během šesti hodin v jednom autě získala myšlenka na společný výrobek reálné obrysy.
Výsledné lískooříškové máslo s cvrččím proteinem ladili oba podnikatelé čtyři měsíce, než vznikl podle jejich slov nejen výživný, ale také velmi chutný produkt, který je od počátku ledna v prodeji v e-shopu Big Boye.
Už nyní přitom podnikatelské duo zvažuje výrobu dalších produktů, které by propojily jejich byznysy – nabízí se například pražení cvrčci obalení v čokoládě. Hušek s Koníčkem se shodují, že spolupráce představuje pro obě firmy zajímavou možnost dostat se do jiných komunit.
Startup Sens, který Radek Hušek založil s Danielem Vachem, má za sebou náročné období. Covidová pandemie ho zpočátku uvrhla do krize, protože drtivou většinu svých potravin ze cvrččího proteinu prodávali prostřednictvím kamenných obchodů na 600 partnerských míst v Česku a Německu.
Rychlé přeorientování se do online prostředí, které momentálně tvoří pětadevadesát procent všech prodejů, ale roční tržby z finálních produktů Sens udrželo na deseti milionech korun.
Společnost, provozující v Thajsku jednu z největších cvrččích farem na světě, kde se v jednu chvíli nachází až 48 milionů kusů tohoto hmyzu, zároveň na konci roku uvedla na trh nový výrobek. Mouku, tyčinky či těstoviny s cvrččím proteinem doplnila o zboží, v němž už svou stěžejní surovinu záměrně neschovává – vypražené cvrčky ve slaných i sladkých příchutích.
„Je to nový, odvážnější přístup, jak představit naši misi za udržitelnější stravování dalším lidem,“ tvrdí Hušek. V budoucnu by firma se svým sortimentem ráda poskytla plnohodnotnou náhradu masa.
Oproti tomu Big Boy, respektive značku zastřešující výrobce Arachis, kterého Alex Koníček vlastní s bývalým špičkovým kulturistou Tomášem Burešem, loni prošel strukturální změnou. I proto nerostl tak rychle jako v předchozích letech.
Tržby za rok 2021 by nicméně měly překonat hranici 150 milionů korun, což by představovalo o zhruba čtyřicet milionů více než předloni. Koníček a spol. mimo jiné plánují rozsáhlé investice do technologií, aby vedle sladkých krémů, obalovaných oříšků nebo lyofilizovaného ovoce zvládli vyrábět nové produkty, které budou nejen chutné, ale rovněž výživné a zdravé.
„Radek mě donutil zamyslet se, jakou přidanou hodnotu jako firma vytváříme,“ doplňuje Alex Koníček skutečnost, která značku navedla na její nový směr.