Spojovat změny ve Strategickém plánu SZP se zdražováním potravin je šířením poplašné zprávy

Sdílejte článek
Spojovat změny ve Strategickém plánu SZP se zdražováním potravin je šířením poplašné zprávy

Ceny potravin jako zboží každodenní spotřeby je logicky téma, které sledují všichni spotřebitelé v ČR s mimořádným zájmem, neboť zejména u sociálně slabších skupin obyvatelstva tvoří výdaje za potraviny významnou část veškerých výdajů, dosahující u těchto skupin až kolem 30 procent, i když v průměru se výdaje za potraviny v ČR pohybují pod 20 procenty. Prognózy vývoje cen potravin tak představují společensky i politicky atraktivní téma, zejména pak, pokud se veřejnosti předkládají katastrofické scénáře.

Je přitom zřejmé, že ceny potravin i zemědělských surovin, z nichž se potraviny vyrábějí, minimálně v letošním roce i po zdražování ve druhé polovině loňského a na počátku letošního roku ještě porostou, neboť důvody k jejich předchozímu růstu nepominuly, nebo se do cen potravin či zemědělských surovin ještě v plné míře nepromítly. To se týká v prvé řadě růstu cen energií, ale také růstu nákladů na mzdy (pracovní sílu), osiva, hnojiva, pohonné hmoty, obalové materiály, ale také na zemědělské a potravinářské technologie. Na růst cen potravin budou mít postupně také vliv regulace spojené se zemědělským hospodařením v krajině či snižováním chemického zatížení životního prostředí průmyslovou výrobou, včetně potravinářské výroby. Prognózy avizující růst cen potravin jsou tak z obecného pohledu reálné – druhá věc je, že se s takovým vývojem účelově spojují i kroky, které na ceny potravin přímý vliv mít buď vůbec nebudou, nebo bude takový vliv v porovnání s výše jmenovanými cenovými impulzy jen marginální.

To se týká mimo jiné dopadu změn ve Strategickém plánu SZP. V první řadě je třeba připomenout, že stávající výrazný růst cen potravin nastal ještě před změnou nastavení finančních toků ve Strategickém plánu SZP, a kromě toho se začnou provedené změny v praxi uplatňovat až od počátku příštího roku, přičemž samotné důsledky se projeví nejdříve v průběhu roku 2023. Zvýšená platba na prvních 150 hektarů (redistribuce), která má být podle některých katastrofických scénářů impulzem k budoucímu zdražování potravin, přitom představuje jen něco přes 5 procent veškerých budoucích dotací do zemědělství, a vzhledem k tomu, že se tímto krokem také nepřímo podpoří produkce specifických zemědělských komodit, které zemědělci pěstují obvykle na menších hektarových výměrách (například zelenina, ovoce, ale i chmel nebo vinná réva), bude takový krok působit spíše jako impulz brzdící zdražování cen zemědělských produktů. Budoucí Společná zemědělská politika EU a částečně i Strategický plán SZP také předpokládá zkrácení dodavatelských řetězců (princip od „vidlí na vidličku“), což v praxi představuje odstranění některých mezičlánků na cestě od producenta ke konečnému spotřebiteli, a tedy také impulz brzdící ceny potravin. Nepříliš zmiňovaným faktorem, který má a bude mít na ceny potravin na rozdíl o od podoby Strategického plánu SZP mnohem větší vliv, je rostoucí kurz české koruny, který v zásadě zlevňuje dovoz zboží ze zahraničí, což také představuje bariéru pro růst cen potravin na tuzemském trhu. Vzhledem k tomu, že sílící koruna navíc snižuje prostor pro exporty tuzemského zboží do zahraničí (tedy i potravin), lze navíc předpokládat vyšší nabídku v ČR vyráběných potravin pro tuzemského spotřebitele, což opět znamená omezení možnosti nekontrolovatelného růstu cen potravin.

Katastrofické scénáře předpokládající několikanásobné zvýšení cen základních potravin na trhu v ČR jsou tak spíše šířením poplašné zprávy než seriózní prognózou. Pokud jsou navíc spojovány s úpravami Strategického plánu SZP v podání současné vládní koalice, lze navíc takové konstrukce považovat za akt politického vydírání a zastrašování.

O tom, jaké výrobky a za jakou cenu se budou v naší zemi potraviny prodávat, budou navíc rozhodovat především spotřebitelé, a pokud přitom mají preferovat produkty vyráběné z našich surovin na území ČR, musí být takové produkty především pozitivně prezentovány. Spojí-li si ale s potravinami, které budou prodávány na našem trhu, a vyjádření představitelů tuzemských zemědělských nebo potravinářských podniků o raketovém budoucím růstu jejich cen, může to řadu spotřebitelů od preference domácí produkce odradit. Teze o ceně chleba, například ve výši 200 korun, tak rozhodně nepodporují snahy o vyšší soběstačnost naší země ve výrobě a uplatnění tuzemských potravin na našem trhu, a naopak od jejich nákupu odrazují.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR a Ing. Jan Štefl, místopředseda ASZ ČR

Přečteno: 1 153x
Katalog farem