Diplomatický úspěch ASZ
Na potřebu přehodnotit a omezit zbytnělou agrární byrokracii po řadu let upozorňuje zejména Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ), ačkoli dodržování často skutečně nesmyslných opatření a vyplňování tisíců položek v evidencích všeho druhu je problémem všech zemědělských podnikatelů. Přesto se ASZ dočkala větší podpory svého tlaku na zřízení antibyrokratické komise v zásadě jen od Zemědělského svazu ČR. O to více je třeba ocenit, že k žádoucímu „boji s byrokracií“ na oficiální platformě úrovni reálně dochází. Samozřejmě s příslušným „házením písku do koleček“, kupodivu například ze strany médií. Teze „Gandalovič chce zatočit s úředníky, neboť na to má úředníky“, je naprosto zcestná, neboť v případě antibyrokratické komise o žádný aparát navíc nejde. Naopak, jedním z konečných cílů by se dokonce mohlo stát omezení současného aparátu. Primárním úkolem je nicméně nejprve zmapovat byrokratický terén na základě impulsů přímo od podnikatelské veřejnosti a nepouštět do legislativního procesu další byrokratické nesmysly.
Základní filosofie
Generálním cílem je ale, jak se shodují členové komise i ministr Petr Gandalovič, „vytvořit v zemědělském zákonodárství antibyrokratické prostředí“. To je ovšem pro předkladatele různých omezení, opatření a povinností naprostá změna dosavadní filosofie při konstrukci navrhovaných řešení. Jak je přitom nejen ze zemědělství známo, málokdo je schopen změnit myšlení bez potřebné motivace, zejména pak bez motivace finanční. Proto by stálo za to vymyslet také, jak příslušné tvůrce povinností odměňovat i „odměňovat“, a v zásadě tak ukázat na ty, kteří zemědělcům život komplikují a kteří se jim ho naopak snaží usnadnit. Možná by stačila publicita, respektive odkaz na řešení vytvořené tím či oním byrokratem. Každopádně by bylo žádoucí nějaký systém veřejné (podnikatelské) kontroly odpovědnosti za vytváření povinností nad rámec logické potřeby vytvořit. Pokud by v nějaké podobě existovala, bylo by tak možné eliminovat mnohé aktivity úředníků ještě před „lustrací“ prostřednictvím antibyrokratické komise. Vždy je prostě lepší prevence než následná restrikce.
První úspěchy
Ačkoli se zatím komise sešla jen jednou, první úspěchy již spatřily světlo světa. V již přijatém vládním nařízení o podmínkách poskytování podpor ve znevýhodněných oblastech byla výrazně snížena evidence chemických prvků při hnojení (byla redukována v zásadě jen na sledování evidence dusíku), o dalším klíčovém antibyrokratickém prvku, totiž o počtu kontrolních bodů v systému cross - compliance, se intenzivně jedná. Právě cross - compliance je přitom modelovým důkazem, že tlak na omezení byrokracie má specielně v zemědělství značný význam, neboť počet kontrolních bodů a povinnosti s tím spojené jsou přímo úměrné výši nákladů a tedy konkurenceschopnosti podnikatelů. Rozpětí stanovených povinností je přitom neuvěřitelné - byly doby, kdy se hovořilo o několika stech kontrolních bodů, jedno z diskutovaných řešení jich předpokládá zhruba 170, jiné ale necelých 40. Podle všeho to vypadá, že nakonec dojde ke kompromisu v řádu kolem 100 bodů, což je srovnatelné s pojetím ve většině zemí EU. Zřejmě by to ale nebylo možné bez vytvořeného a naštěstí také vyslyšeného tlaku na snižování byrokracie. Co říci závěrem? Především by bylo vhodné odložit obvyklé slogany o tom, že snižovat byrokracii v zemědělství moc nejde, i proto, že řada předpisů je dána společnou zemědělskou politikou EU. Jednak se o snižování byrokracie snaží, nebo o tom alespoň mluví, sama EU, takže aktivity ČR na tomto poli může být v důsledku inspirací i pro Brusel. Za druhé je snížení byrokracie jednou z důležitých podmínek konkurenceschopnosti evropského, a tedy i našeho zemědělství, vůči méně byrokratickým zemědělským politikám mimo EU. Především je ale vhodné vědět o tom, že dosud nečetné, přesto ale již uskutečněné pokusy snížit byrokracii byly úspěšné. Například v Nizozemí. Podle analýzy vypracované z pověření holandského ministerstva zemědělství činila byrokratická zátěž holandských zemědělců v roce 2002 zhruba 430 milionů eur. Tamější ministr zemědělství pak vyhlásil snížení byrokratické zátěže do loňského roku o čtvrtinu, ve finančním vyjádření o 106 milionů eur. A již počátkem roku 2006 bylo v rámci ministerstva zemědělství zrušeno, sloučeno nebo zjednodušeno 50 procent odborných zákonů. Takže to jde.
Petr Havel, zemědělský analytik