Podle platné novely zákona o daních z nemovitostí byla rozhodovací pravomoc o navýšení ale i možnosti úplného zrušení těchto daní nově přesunuta na obecní zastupitelstva, která o výši těchto daní rozhodují prostřednictvím použití tzv. místních koeficientů od 2 do 5.
Podle stávajícího zákona obce mohou tyto daně ve svých katastrech zvýšit od 1.ledna příštího roku až o 500%. Podle dostupných informací z celé ČR již mnohá obecní zastupitelstva podstatná navýšení daní v současné době také projednává. Jde o zcela pochopitelný fakt, neboť zejména pro menší obce je tato daň významným zdrojem příjmů. Výrazné zvýšení majetkových daní za použití dalších zákonných koeficientů se ale může stát v některých oblastech (specielně v okolí velkých sídel) pro zemědělce skutečně těžko zvládnutelná.
ASZ proto navrhla změnu zákona tak, aby se koeficient pro zemědělskou půdu mohl pohybovat pouze v rozmezí 0 až 1, což znamená, že daň z nemovitostí by u těchto pozemků byla buď zachována na stávající úrovni, popřípadě ponechána na zastupitelstvu možnost jejího úplného zrušení.
Ministr financí ovšem zatím k vládní novele v tomto směru nevidí důvod, je však připraven k dalším jednáním. Nebrání se ani případným pozměňujícím návrhům ze strany poslanecké sněmovny. Vzhledem k tomu bude ASZ ČR bojovat dál a prostřednictvím iniciativy některého z poslanců se pokusí svůj předložený návrh na změnu zákona o daních z nemovitostí prosadit.
Předmětem jednání ASZ ČR s „šéfem“ českých financí byla celá řada dalších problematik. Jednalo se například o návrh na zvýšení poplatků při vkladech do katastru, který je již v současné době projednáván v parlamentu a jejich zohlednění opět k zemědělské půdě, či způsob vyřešení daní z nemovitostí váznoucích na majetku zkolektivizovaného totalitním režimem. Obě záležitosti ještě budou předmětem dalších jednání.
Na jednací stůl se však také dostaly tzv. návratné finanční výpomoci, které byly na počátku devadesátých let poskytnuty do zemědělství a potravinářství a které dosud některé podnikatelské subjekty splácí. Jednou z eventualit, které ministr podpořil, by mohlo být rozložení splátek těchto „bezúročných půjček“ na výrazně delší časové období. To by mohlo být velmi efektivním řešením pro dotčené subjekty a zároveň by neodporovalo evropské legislativě.
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR