Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Jeho odblokování je součástí plánů současné vlády, která zastavení prací avizovala ve svém programovém prohlášení.
Vedle toho ministerstvo v návrhu připravuje také zrušení předloňského usnesení vlády, v němž se počítalo se změnou vedení koridorů územní rezervy koridoru, dále s vyhodnocením vlivu stavby kanálu na životní prostředí a s jednáním s Evropskou komisí o zařazení projektu ve variantě Dunaj-Odra do transevropské dopravní sítě TEN-T. Nadále by naopak měly zůstat umožněny úpravy toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo, Vltavy v úseku Mělník – Praha – České Budějovice. Nejasný naopak zůstává osud záměru splavnění Odry na Ostravsku.
Podle studie proveditelnosti měl celý projekt vyjít na téměř 586 miliard korun. Předchozí vláda Andreje Babiše (ANO) se chtěla zaměřit na propojení Odry s Dunajem, které vycházelo ze studie jako ekonomicky nejefektivnější. Naopak napojení labské části za více než 300 miliard korun vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky nejnáročnější. Představitelé současné vlády ovšem projekt dlouhodobě kritizovali jako nehospodárný.
Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
Zdroj: ČTK