Odpověď z SVS

Sdílejte článek

Vážený pane předsedo,

na základě jednání mezi antibytokratické komise a zástupci SVS ČR, které se uskutečnilo dne 21. 5. 2008, si Vám dovoluji v příloze zaslat stanovisko SVS ČR k jednotlivým tématům, která byla na výše zmíněném jednání ABK navržena a následně projednávána.

S pozdravem

MVDr. Milan M a l e n a , Ph.D.

ústřední ředitel


Příloha

Stanovisko Státní veterinární správy ČR

ad 1) Struktura KVS a okresních pracovišť: SVS ČR je přesvědčena, že organizační struktura KVS a okresních pracovišť je vyhovující, což je zjevné zejména při likvidaci nákaz a pokud někde došlo ke komplikacím (jak uváděla ABK), tak se nejedná o systémovou chybu, ale o místní organizační nedostatky. Na poradě SVS a hlavních inspektorů KVS pro zdraví zvířat konané ve dnech 22. -23. 5. 2008 byla tato záležitost projednána a domluven systém spolupráce dotčených KVS na řešení těchto případů.

ad2) Hlášení do Ústřední evidence zvířat: Návrh ABK o přímém propojení přes portál eFarmář SVS ČR plně podporuje.

ad3) Ceny testů na BSE:SVS ČR si je vědoma vyšších cen za vyšetření než např. v Rakousku, ale není v jejích silách zjistit skutečnou výši příspěvků jednotlivých členských států. SVS odeslala např. žádost na Polskou veterinární správu o sdělení financování BSE v Polsku, ale zatím ani po měsíci žádná odpověď nepřišla. V ČR je velký podíl uhynulého skotu, kterého vyšetření na BSE plně hradí stát. Např. za prvních pět měsíců roku 2008 bylo celkem vyšetřeno na BSE 67 395 ks skotu a z toho bylo 14 338 ks odesláno a vyšetřeno prostřednictvím asanačních podniků, kdy cena za vyšetření byla plně hrazena státem (14,84 mil. Kč). Změna rozsahu hrazení vyšetření na BSE je politická ne odborná záležitost.

ad 4) Fungování svozové linky: Svozová linka na Děčínsku problematiky byla prodiskutována MVDr. Horynou, ředitelem SVÚ Praha - viz příloha č. 1 - Časový rozvrh severozápadní svozné linky laboratorních vzorků platný od 2. 6. 2008. V příloze č. 2 a 3. je uveden přehled vzorků vyšetřených vzorků na BSE v SVÚ Praha v Děčínském regionu v r. 2008. Svoz vzorků k laboratornímu vyšetření z Inspektorátu Děčín zabezpečuje svozové auto SVÚ Praha každý den. Případná úprava linky a času odvozu je možná na požádání. Z inspektorátu Rumburk svoz vzorků zajišťovalo svozové auto bývalého SVÚ Liberec v úterý a ve čtvrtek. Od 2.6.2008 je tento svoz zajišťován svozovým autem SVÚ Praha, odvoz vzorků by měl být četnější než doposud. Vzorky na BSE vyšetřuje SVÚ Praha, SVÚ Jihlava a SVÚ Olomouc, a to za stejnou cenu 1.035,- Kč. Jiné laboratoře (než výše uvedené státní příspěvkové organizace) nemají povoleno provádět laboratorní vyšetření na BSE. Je otázkou, zda by se vzhledem k charakteru a cenovým nákladům vyšetření ještě další laboratoř „uživila“.

ad 5) Schvalování provozního řádu: Nové hygienické předpisy jsou značně benevolentní a umožňují schválení provozu i za předpokladu, že některé potenciálně rizikové činnosti budou probíhat ve stejných prostorách ale časově odděleně. Za těchto okolností bývá u malých zařízení provozní řád často jedinou zárukou toho, že činnosti budou probíhat hygienicky. Nebyl-li by provozní řád součástí schválení podniku, nemůže schválení zaručit, že budou živočišné produkty vyráběny v souladu s nařízením (ES) 853/2004. Schvalování provozního řádu nepředstavuje žádnou dodatečnou administrativní zátěž. Jeho schválení proběhne pouze jedenkrát jako součást celkového schvalování provozu. Provozovatel je pak nadále povinen se svým provozním řádem řídit a každou jeho změnu pouze oznamuje veterinárnímu dozoru. Sankcionování porušení provozního řádu je často jedinou možností, jak donutit provozovatele vyrábět v hygienicky vyhovujících podmínkách.

ad 6) Eliminace prokazatelně neoprávněných a anonymních podání: ABK navrhuje v těchto případech možnost sankcí, SVS obecně nic nenamítá, ale upozorňuje, že taková úprava by si vyžádala novelu správního řádu a zákona o státní kontrole.

ad 7) Četnost opakovaných auditů a kontrol v provozech:

a) SVS ČR je povinna vykonávat dozor nad výrobou a zpracováním produktů živočišného původu. Tato povinnost vychází z nařízeními EP a R (ES) č. 853/2004 a č. 882/2004. Dozor má formu Auditů a inspekcí (kontrol). Je stanoven jak plán kontrol, tak auditů. Plán kontrol je určen minimální frekvencí, kterou je třeba v podniku určitého typu vykonat. Frekvence byla stanovena na základě zhodnocení rizika v jednotlivých typech provozů. Na úrovni krajských veterinárních správ může být tato frekvence zvýšena - opět na základě zhodnocení rizika a dalších okolností - v souladu s článkem 3. písm. a-d. Frekvence auditů je stanovena metodikou SVS a i v tomto případě je zvažováno riziko, které daný provoz představuje. Rovněž je zohledněn výsledek auditu předchozího. Základní frekvence auditů je stanovena v rozsahu 1 - 3 roky. Pokud má malý podnik s jednoduchým výrobním programem, vyrábějící málo rizikové potraviny, stanovenu základní frekvenci auditů 1× za tři roky a pokud neměl při předchozím auditu vážnější neshody, může být následně auditován až po pěti letech. Tento princip je stanoven v metodice od roku 2007.

b) Firma pana Ing. Němce je mlékárna. Mlékárny mají stanoveny minimální frekvenci 1×měsíčně. Pokud nejsou zjišťovány závady, není nutné, aby byly kontroly častější. S KVS pro Středočeský kraj byla tato věc konzultována a v současné době by stanovená minimální frekvence neměla být překračována.

Je třeba upozornit, že kontroly spojené s výše citovanou značkou KLASA mohou být prováděny i mimo plánovanou minimální frekvenci kontrol. Minimální četnost kontrol stanovila SVS ve spolupráci s MZe. Přesto sdílíme názor, že v podniku se šesti zaměstnanci, s vysokou úrovní hygieny a s bezproblémovým provozem nejsou nutné kontroly 4× za měsíc, jak tomu bylo například letos v lednu.

ad 8) Prodej výrobků ze dvora: SVS ČR upozorňuje, že od loňského roku je schválena vyhláška o prodeji malých množství, která v mnoha ohledech tuto problematiku řeší a zároveň je před dokončením další vyhláška, která upravuje problematiku malých provozů, tradičních výrob a provozů s omezeními geografického charakteru, jakož i maloobchodů s výrobou. SVS je přesvědčena, že po nabytí účinnosti této vyhlášky dojde k dalšímu zjednodušení pro podnikatelskou sféru.

ad 9) Evidence VLP: v červenci letošního roku proběhne společné jednání zástupců SVS, ÚSKVBL, KVL a antibyrokratické komise. Cílem je stanovit jasné požadavky na vedení záznamů u chovatele a způsob provádění kontrol ze strany dozorových orgánů.

ad 10) Prohlášení chovatelů prasat: SVS ČR konstatuje, že jde o předepsaný doklad v případě porážky na jatkách v ČR, který má zjednodušit administrativu, souběžně s tím se ruší povinnost zdravotních potvrzení.

ad 11) Umístění identifikační značky na živočišné produkty původem ze třetích zemí - jestliže je odstraněno balení produktu nebo je produkt dále zpracováván v provozu umístěném v EU, musí být na produkt umístěno nové označení. V takovýchto případech musí nové označení obsahovat číslo schválení zařízení, v němž se tyto postupy provádějí.

Přečteno: 422x