Podněty ASZ ČR pro antibyrokratickou komisi
Zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech, ve znění pozdějších předpisů a Nařízení ES 183/2005 o hygieně krmiv
Návrh: upravit parametry Evidence provozovatelů krmivářských podniků (ÚKZÚZ)
Současné podmínky evidence defacto zahrnují každého zemědělce (výroba, zpracování, skladování, přeprava, distribuce krmiv, včetně výrobce, který vyrábí, zpracovává nebo skladuje krmivo určené ke krmení zvířat na svém vlastním hospodářství) - takto nastavená evidence postrádá smysl (dublování s evidencí zem.podnikatelů). Evidují se také všechny provozovny a to i včetně míst, kde je třeba jen kancelář podniku.
Návrh: zrušit Prohlášení provozovatele krmivářského podniku o dodržování podmínek dle Směrnice ES 183/2005, čl. 18, odst.3.
Tento formulář, který vydává ÚKZÚZ nijak konkrétně nepřispívá ke zlepšení hygieny krmiv (nemá žádný vliv). Představuje pouze nadbytečnou administrativní zátěž pro zem. podnikatele a působí zvýšené náklady daňových poplatníků na úřední úkony a archivaci formulářů.
Návrh: zrušit subjektivní znění povinností ve Správné chovatelské praxi v souvislostí s dodržováním hygieny krmiv (viz Směrnice ES 183/2005, příloha I, část A)
- Například: evidence výskytu veškerých škůdců a chorob, které mohou ovlivnit bezpečnost primárních produktů, evidence o zdroji a množství každého vstupu krmiva a místu určení a množství výstupu krmiva, apod.
V podmínkách například rodinných farem jde o nadbytečné a prakticky nerealizovatelné povinnosti, které k hygieně krmiv nepřispívají. Je zapotřebí přestat vnímat zem. podnikatele tak, že je největším nepřítelem svých zvířat a celého provozu.
Tento návrh platí obecně i do dalších předpisů - subjektivní znění uložených povinností přesně specifikovat nebo zrušit.
Zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů a prováděcí předpisy
Návrh: upravit podmínky prokazování odborné způsobilosti zemědělce - § 86 zákona a vyhl. 333/2004 Sb. - o odborné způsobilosti na úseku rostlinolékařské péče
Podle dosaženého vzdělání musí každý podnikatel (pokud zde nemá odborného zástupce) absolvovat kurs a zkoušku před komisí SRS. Jde však opět o zbytečná povinnost, neboť existují instrukce na příbalových letácích a je v ekonomickém zájmu podnikatelů využívat např. školení chem.firem. Je v přímém zájmu podnikatele aplikovat chem. prostředky náležitě a šetrně, navíc další konkrétní podmínky aplikace jsou uvedeny ve vyhl. č.329/2004Sb. Povinnost prokazování odborné způsobilosti nechť je zachována pro toho, kdo provádí chem. ochranu porostů jako živnost, tj. formou služeb.
Návrh: zrušit dokladovou evidenci o příjmu a výdeji přípravků
Jde o zbytečnost, pokud se zároveň vede evidence o použití chem.prostředků.
Návrh: upravit Evidenci spotřeby přípravků na ochranu rostlin a výkonu v OR - viz příloha č.9 vyhl.č.329/2004Sb.) - zrušit povinnost evidovat šarže chem.přípravků, zkrátit dobu archivační povinnosti (nyní 5 let) a prodloužit lhůtu k zaevidování použití přípravku (nyní do druhého dne po aplikaci), zrušit některé evidenční položky.
Současná přísnost není opodstatněná. Například evidence šarží je zbytečná, stejně jako evidence identifikačních a kontaktních údajů podnikatele a přehledy obhospodařovaných pozemků dle kultur. Je třeba také změnit výklad, že podle tohoto současného ustanovení se musí evidovat i mořené osivo, neboť osivo není chemický přípravek.
Navrhovaný maximální rozsah evidenčních tabulek pro aplikaci chem.prostředků:
Jméno (podnik) …………………………….… Obec (k.ú.) ………………….
Půdní blok podblok (označ.) (skladu), (skleníku) | Plodina Oblast použití | Ošetřená plocha, (výměra) (skleníku) | Datum použití | Přípravek | Dávka na jednotku v litrech, kg nebo v kusech | Cílový škodlivý organism. nebo jiný účel | Poznámka |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Navrhuje se v této souvislosti také umožnit vést vlastní evidenci k jednotlivým půdním blokům, ze kterých podnikatel bude schopen prokázat aplikace hnojiv i pesticidů a další požadované informace.
Návrh: upravit podmínky § 51 odst. 1 písm. a) zákona (nelze aplikovat nebezpečné a zvláště nebezpečné přípravky bez zjištěných informací o včelstvech v dosahu 5 km od ošetřovaných pozemků).
Návrh: upravit podmínky téhož § odst. 4 písm. a) zákona (s předstihem informovat chovatele včel a obecní úřady v dosahu 5 km o chem. aplikaci).
Je zapotřebí zjednodušit - zreálnit tyto podmínky. V praxi jde mnohdy o v podstatě nesplnitelné povinnosti a jsou jen úřednickým alibismem.Podmínky pro aplikaci a km okruh pro oznámení včelařům upravit i podle velikosti ošetřované plochy. Dále by měl mít zemědělec možnost snadnějšího zjištění umístění včelstev.
Návrh: upravit §53 zákona - dovoz souběžných přípravků
Navrhujeme umožnit dovoz a aplikaci pro vlastní potřebu u těch přípravků na území ČR, jestliže je přípravek již jinde povolen v rámci EU. Není důvod omezovat zem.podnikatele ve využívání těchto přípravků, pokud zároveň existuje možnost legálního dovozu výrobků touto chemií ošetřených.
Návrh: zrušit povinnost seznamovat před zahájením prací s každým přípravkem osoby, které s ním budou přímo zacházet, zrušit povinnost archivovat min. 3 roky zápis o tomto proškolení - § 86, odst.3 písm. c) zákona
Jde mnohdy o technicky nemožný požadavek.
Návrh: odstupňovat povinná kontrolní testování používaných mechanizačních prostředků k aplikaci podle toho, zda jsou používány jen pro vlastní zem. výrobu nebo jako živnost (na služby) - § 5 vyhl. 334/2004Sb. o mech.prostředcích na ochranu rostlin
Nyní je povinnost testovat tuto mechanizaci každé dva roky (mořičky každé 4 roky).
Jde o zbytečně přísné opatření, které se uplatňuje plošně na všechny mech.prostředky bez ohledu na frekvenci jejich používání. Navrhuji tedy tyto testace odstupňovat.
Návrh: zkrátit archivační dobu evidence výskytu a hubení škodlivých organismů ve skladech - vyhl. 328/2004Sb.
Zkrátit 5letou lhůtu archivace dokumentů zejména v soukromých skladech (tj. ponechat lhůtu pro veřejné sklady a sklady SZIF).
Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon
o hnojivech), ve znění pozdějších předpisů
Návrh: zabránit návrhům, podle kterých by bylo nařízeno zaevidovat použití hnojiv do 24 hodin (do 30 dní) od aplikace.
Jde o zbytečný požadavek, plně postačuje zaevidovat do konce kalendářního roku, resp. požadavky na časové lhůty by měly odpovídat zákonným lhůtám k činnostem kontrolního orgánu (tj. ÚKZÚZ). (V současné době by ale pravděpodobně měla být tato připomínka již vyřešena poslaneckou iniciativou J.Papeže v rámci novely zákona).
Návrh: prověřit nezbytnost zachování povinnosti označovat uložená hnojiva ve vlastním skladu, včetně dokladové evidence příjmu, výdeji a množství hnojiv ve vlastním zem.podniku - § 8 odst. 1 písm a) a c) zákona
V podmínkách rodinné farmy prakticky zbytečné ustanovení.
Návrh: snížit dobu archivace evidence použití hnojiv, statkových hnojiv, pomocných látek a upravených kalů - § 9 odst. 6 zákona
Povinnost archivace min. 7 let je nesmyslná.
Návrh: prověřit účelnost evidencí přívodu živin pastvou - vyhl. 274/1998Sb.
Požadavky na evidenci přesných denních výpočtů. Každý kus, který přejde z kategorie do kategorie, mění denní přívod živin zcela nepodstatně pro pastvinu. Nelze také náročnost těchto výpočtů všichni zemědělci mohou využívat počítač, což navíc stejně nemůže být náročnosti těchto výpočtů.
Pro tyto výpočty nechť jsou například využity počáteční nebo koncové nebo stavy k určitému dni v měsíci.
Evidence LPIS - potvrzení o obhospodařovaných pozemcích pro účely čerpání vratky spotřební daně ze zelené nafty
Návrh:Zjednodušit vydávání potvrzení z LPIS, který slouží jako podklad k uplatnění vratky SD (dříve vydávaly ZA-PÚ). V případě, že pozemky zemědělce leží ve více okresech, je dosud nutné při aktualizacích (byť jen o několik arů) navštívit všechny agentury v těchto okresech. Mělo by ale být možné získat toto potvrzení na jednom místě (využít výhod centrální databáze).
Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů
Návrh: zrušit formuláře Informace o potravinovém řetězci vydané Státní veterinární správou ČR.
Jedná se o zasílání informací o jatečných zvířatech jejich majitelem na jatka 24 hodin před závozem zvířat na porážku. Od 1.1.2008 se tato povinnost již uplatňuje pro chovatele prasat - viz Prohlášení chovatele prasat, přičemž od 1.1.2009 bude tato povinnost vztažena i na všechny ostatní jatečná zvířata. V Prohlášení chovatel například podepisuje že mu není znám výskyt nemocí, které mohou mít vliv na nezávadnost masa, že zvířata jsou zdravá nebo že v jeho stádě mu nejsou známy okolnosti, které by naznačovaly výskyt přenosných chorob, atd.
Důvodem vzniku formuláře je podle SVS ČR „příloha II oddílu III Nařízení ES č. 853/2004 a čl. 8 Nařízení ES č. 2076/2005 týkající se zasílání Informací o potravinovém řetězci“.
Důvodem ke zrušení tohoto formuláře je jeho praktická nadbytečnost.
Zákon č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Návrh: zrušit povinnost označovat zvířata dvěma ušními známkami - vyhl. 136/2004 Sb.
Zbytečná povinnost, která jen zvyšuje náklady.
Návrh: zrušit provádění neohlášených kontrol - viz § 95 odst. 4 vyhl. 136/2004
Tento návrh platí obecně - podnikatel je a priori stavěn do role podvodníka. Kontrola by měla být důstojná a tím je i sdělení informace o plánované kontrole (tj. stanovit alespoň 48 hodinovou lhůtu, aby majitel mohl být vůbec přítomen).
V Praze , dne 27.3.2008