ASZ ČR: Co jsme prosazovali a proč? (DÍL 2.)

Sdílejte článek
ASZ ČR: Co jsme prosazovali a proč? (DÍL 2.)

Pokračujeme druhým dílem našeho seriálu komentářů k zásadním prvkům a principům, které nabízela nová společná zemědělská politika na další období. Tentokrát se týká LFA - znevýhodněných oblastí.


DÍL 2.: LFA – Znevýhodněné oblasti, nově od roku 2018 ANC - Oblasti s přírodním znevýhodněním

Zkratky: LFALess Favoured Areas = znevýhodněné oblasti, ANCAreas with Natural Constraints = oblasti s přírodním znevýhodněním, ASZ – Asociace soukromého zemědělství, VDJ – velká dobytčí jednotka, MZe – Ministerstvo zemědělství, WTOWorld Trade Organization, PRV – Program rozvoje venkova

Citace z vypořádání vnějšího připomínkového řízení k PRV:

Zásadní připomínka ASZ: U LFA oblastí trváme na nastavení podmínky zatížení VDJ/ha ve výši max. 0,2 VDJ/ha zemědělské půdy jako vstupní podmínky pro získání dotací, nikoliv 0,3 resp. 0,35 VDJ od roku 2017. Současně požadujeme vyjasnění zda-li podmínka VDJ/ha v LFA se vztahuje na podnik (tedy i jeho část mimo LFA) nebo pouze na hektary zem. půdy v LFA. Také požadujeme co nejrychlejší redefinici oblastí LFA na ANC. V oblastech LFA trváme na tom, aby se vycházelo pouze z ekonomické újmy podle přírodního stanoviště bez započítávání ŽV. Dotace by se měla vyplácet na přírodní stanoviště a ne na podnik.

Reakce MZe: Vysvětleno. Nastavení podmínky minimální intenzity chovu hospodářských zvířat respektuje deklarovanou snahu MZe podpořit prostřednictvím plošných plateb PRV 2014+ alespoň nepřímo sektor živočišné výroby a cílit platby pouze skutečně hospodařícím žadatelům. Podmínka minimální intenzity chovu hospodářských zvířat bude vztažena na veškerou obhospodařovanou z.p. resp. TP, bez rozlišení, zda je v LFA nebo není. O posunu redefinice LFA-O bylo rozhodnuto v návaznosti na možnost do data spuštění redefinice poskytovat v těchto oblastech platby na základě „starých podmínek“, tj. v případě ČR pouze na TP. Tímto rozhodnutím je zohledněna snaha MZe směřovat podporu LFA zejména na travní porosty, které mají pozitivní vliv na erozi půdy a kvalitu vody. Vlastní kalkulace platby je stanovena v souladu s požadavky nařízení 1305/2013, tj. je založena na kalkulaci ztráty příjmů a/nebo dodatečných nákladů vyplývajících z přírodních omezení. Ztráta příjmu vychází z kalkulace tzv. příspěvku na úhradu fixních nákladů a zisku. Újma v hospodaření je pak vypočtena jako rozdíl v příspěvku na úhradu pro daný typ LFA a pro příznivou oblast.

Výchozí situace na úrovni EU

Problematika LFA byla od počátku diskusí k zemědělské reformě na roky 2014 – 2020 velmi ožehavou otázkou nejenom v České republice. Plošné dotace do LFA byly totiž předmětem kritiky ze strany WTO - Světové obchodní organizace, která poukazovala na to, že se jedná o skrytou podporu produkce a to není přípustné. Navíc nastavení podpor do LFA se ve členských státech EU značně lišilo a to nebylo u „společné“ zemědělské politiky a tohoto typu plošných dotací možné. Oblasti LFA tvoří v celé EU 56 % zemědělsky obhospodařované půdy. Přitom pouze polovina z tohoto území je skutečně dotována. Členské státy totiž často vyřadily velkou část potenciálních žadatelů na základě nějakého dalšího kritéria. Sem spadá i česká podmínka „dotace pouze na trvalý travní porost“ nebo „podmínka 0,3 VDJ/ha“. To ovšem nebude do budoucna možné. Původních celkem 140 různých národních kritérií se má změnit na osm celoevropsky platných společných kritérií nejdéle do roku 2018. Podle těchto kritérií je také stanovena míra znevýhodnění konkrétního stanoviště, od čehož se odvíjí výše sazby dotace. Nárok na podporu má mít každý farmář, který do území spadá bez ohledu na to, co a jak produkuje. Omezit dotace lze pouze formou degresivity (tj. snížení výše dotace) s ohledem na tzv. úsporu z rozsahu – tj. při „nadlimitním“ počtu hektarů, nebo tehdy, když se zjistí, že díky lidské intervenci, technickému pokroku a investicím je už přírodní znevýhodnění překonáno. Tedy už dále nepředstavuje hendikep. Farmář, který překonal přírodní znevýhodnění, má být vyřazen z možnosti získat dotaci na základě tzv. fine tunningu (doladění). To se například týká zavlažovaných oblastí. Dotace do LFA mají v novém programovacím období velkou podporu a i proto v legislativě EU došlo k navýšení sazeb takto: Z původních maximálně 250 Euro/ha na 450 Euro/ha v horských oblastech a ze 150 na 250 Euro/ha v oblastech ostatních a specifických. Příjemci dotací LFA musí ale splňovat podmínku tzv. aktivního zemědělce (dle I. pilíře) – vzpomeňme na nedávný návrh MZe na zpřísnění splnění podmínky „aktivního zemědělce“, který by fakticky znamenal vyloučení velké části zejména drobných žadatelů, kteří by se rázem nemohli stát ani příjemci dotací do LFA. Viz zde:
http://www.asz.cz/redakce/index.php?clanek=95268&lanG=cs&xuser=&slozka=5880&xsekce=6068

Postoj ASZ ČR

ASZ ČR v podstatě od začátku přístupu EU rozumí a fakticky jej vítala. Chtěli jsme, aby došlo co nejrychleji k redefinici území LFA a současně, aby výsledné území bylo ve vymezených podmínkách ze strany EU co největší. Prosazovali jsme variantu 49 % území ČR = LFA. Chtěli jsme, aby se normalizovaly podmínky dotací do LFA v souladu s jejich smyslem a tím nikdy nebyla podpora produkce, nýbrž A) zachování zemědělské činnosti ve znevýhodněných oblastech tak, aby zde mohla být tato realizována i budoucími generacemi; B) snaha o předcházení přehnané intenzifikaci oblastí, kde to není s ohledem na přírodní podmínky s ohledem na udržitelnost vhodné; C) podpora udržení specifického krajinného rázu LFA oblastí a biodiversity. To jsou hlavní důvody, proč chce EU tyto oblasti plošně dotovat v porovnání s oblastmi produkčními. A de fakto jsou to i důvody, pro které je tato podpora mezinárodně obhajitelná. Druhá část, tedy ekonomicky prostřednictvím dotací přilepšit zemědělcům, kteří by jinak byli tlačeni tržními silami k intenzifikaci, je zvláště významná v České republice, která tvoří evropské rozvodí a dopady na kvalitu vody by byly citelné v širším evropském území. Předmětem dotace LFA tedy od začátku nemělo být, kdo má kolik VDJ, ale kdo kde hospodaří a jak. Naopak podmínkou WTO bylo, aby dotace byly přístupné všem zemědělcům v identifikovaných oblastech bez ohledu na typ a rozsah produkce.

Z toho důvodu jsme odmítli další zpřísnění podmínky počtu VDJ/ha. A jsme přesvědčeni, že tak učiní při konzultacích PRV i Evropská komise. Navíc s ohledem na přírodní charakter oblastí LFA a možnosti hospodaření v těchto oblastech se z pohledu ASZ jedná vždy o nepřímou podporu živočišné výrobě. Rozšiřovat podmínku splnění VDJ/ha i na plochu obhospodařovanou mimo LFA je irelevantní/nesmyslné a bude nejspíše ze strany Evropské komise rovněž odmítnuto. Tato neporozumění cílům EU může ke všemu zpozdit celý proces schvalování programového dokumentu PRV. Evropská komise jasně deklarovala, že kritéria omezující počet žadatelů o dotace LFA, která byla aplikována v předchozím programovacím období, mohou členské státy uplatňovat pouze do doby redefinice LFA. Každé další zpřísnění (již tak před WTO neobhajitelných podmínek) bude těžko přijatelné.

ASZ ČR požadovala co nejrychlejší redefinici oblastí LFA také z důvodu možnosti vyčlenit do LFA ještě 5 % národní obálky v rámci I. pilíře – přímých plateb. Jednalo by se o cca 560,- Kč za hektar půdy v LFA. Toto nebylo na úrovní ČR přijato ani příliš diskutováno.

Kontinuálně ASZ ČR odmítala výpočet sazby LFA na základě porovnávání podniků v LFA a ne-LFA. Z logiky nastavení těchto dotací, mají být náklady vztahovány vždy přísně na oblasti nikoliv typ podniku. Má se pak sledovat například nutnost pořízení speciálního zařízení pro obhospodařování příkrých svahů, vícenáklady na spotřebu nafty při určitém sklonu terénu, vícenáklady na lidskou ruční práci, kterou nelze strojem ve složitých podmínkách nahradit, atp. Výpočet plateb zůstává v PRV zcela chybný, neboť sleduje náklady vybraných podniků v LFA a ne-LFA. Ty jsou závislé zejména na vnitropodnikové podnikatelské strategii, která se různí.

Závěrem lze tedy konstatovat, že navýšení podmínky VJD/ha z 0,2 na 0,3 (resp. 0,35) a rozšíření této podmínky navíc i na oblast ne-LFA obhospodařovanou žadatelem, jde přímo proti smyslu dotací LFA, cílům EU i je v rozporu se stanovisky WTO. Cílem je totiž podpora zachování co nejvíce přírodě příznivého hospodaření a naopak mají být z dotací vyloučeni ti, kdo přírodní znevýhodnění překonali a u nichž už opuštění půdy nehrozí. Pokud toho dosáhli přeměnou oblasti LFA na de facto oblast intenzivní, může to ale znamenat důsledky, které se projeví až v budoucích generacích.

Hlavní kancelář ASZ ČR

Přílohy:

Tabulka č. 1: Porovnání sazeb LFA v minulém a novém programovacím období

Srovnání dotací do LFA

2007 - 2013(14)

2015 - 2020

Typ LFA 2007 - 2013 Možný rozsah Sazba v Eur Typ LFA 2015 - 2020 Možný rozsah Sazba v Eur
LFA - průměrná sazba 1777 tis. ha/z toho TTP 805 tis. ha - dotace pouze na TTP 118 Eur LFA - průměrná sazba 1772,8 tis. ha 96 Eur

LFA - Ha  - obec, příp. k.ú. s průměrnou nadmořskou výškou celého území větší nebo rovnou 600 m n.m. nebo s průměrnou nadmořskou výškou celého území větší nebo rovno 500 a menší
než 600 m n.m. a zároveň svažitostí nad 15 % na ploše větší než 50 % výměry celkové půdy v obci nebo k.ú. – 105 % průměrné sazby pro horskou oblast (typ HA)

515 tis. ha/z toho TTP 364 tis. ha - dotace pouze na TTP

157 Eur

LFA - H 1 (nad 800 m n. m.)

520 tis. ha 510 tis. ha jako očekávaný rozsah - dotace na veškerou zemědělskou půdu

138 Eur

(137 % průměrné sazby, tj. 101 Eur/ha)

LFA - H2 (700 - 800 m n. m.) 130 Eur

(129 % průměrné sazby, tj. 101 Eur/ha)

LFA - H3 (600 - 700 m n.m.) 92 Eur

(91 % průměrné sazby, tj. 101 Eur/ha)

LFA - H4 (do 600 m n.m. a sklonitost nad 15% na více než 50 % území) 111 Eur

(110 % průměrné sazby, tj. 101 Eur/ha)

LFA - Ha - obce, příp. k.ú. v horské oblasti nesplňující kritéria uvedená pro typ HA – 90 % průměrné sazby pro horskou oblast (typ HB) 134 Eur LFA - H5 (do 600 m n.m. a sklonitost nad 15% na méně než 50 % území) 77 Eur

(76 % průměrné sazby, tj. 101 Eur/ha)

LFA - Oa (obce, příp. k.ú. s výnosností půdy nižší než 34 bodů - 105 % průměrné sazby pro ostatní méně příznivou oblast)

1044 tis. ha/z toho TTP 305 tis. ha -  dotace pouze na TTP

117 Eur LFA - Oa

1048 tis. ha 310 tis. ha jako očekávaný rozsah - dotace na zemědělskou půdu s kulturou travní porost

82 Eur
LFA - Ob  (obce s výnosností půdy vyšší nebo rovnou 34 bodů - 85 % průměrné sazby pro ostatní méně příznivou oblast) 94 Eur LFA - Ob 57 Eur
LFA - S

217 tis. ha/z toho TTP 135 tis. ha -  dotace pouze na TTP

114 Eur

LFA - S

205,8 tis. ha 200 tis. ha jako očekávaný rozsahu - dotace na veškerou zemědělskou půdu

83 Eur

LFA - Sx 91 Eur

Podmínky v novém PRV >> Specifické informace pro operaci
• Doplňkové podmínky pro poskytnutí platby v horských oblastech (LFA-H) a oblastech, které čelí specifickým omezením (LFA-S)
Žadatel o podporu musí splňovat následující podmínky:
- musí každý den ve stanoveném kontrolním období (od 1.6. do 30.9.) dodržovat minimální záchovnou intenzitu chovu býložravců 0,3 VDJ/ha evidované zemědělské půdy obhospodařované žadatelem, resp. od roku 2017 0,35 VDJ/ha evidované zemědělské půdy obhospodařované žadatelem,
- musí splňovat v celém hospodářství požadavky cross-compliance (čl. 91 a 92 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013 o financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky).

• Doplňkové podmínky pro poskytnutí platby v oblastech, které čelí značným přírodním omezením (LFA-O)
Žadatel o podporu musí splňovat následující podmínky:
- musí každý den ve stanoveném kontrolním období (od 1.6. do 30.9.) dodržovat minimální intenzitu chovu býložravců 0,3 VDJ/ha evidované zemědělské půdy s kulturou travní porost obhospodařované žadatelem, resp. od roku 2017 0,35 VDJ/ha evidované zemědělské půdy s kulturou travní porost obhospodařované žadatelem,
- musí splňovat v celém hospodářství požadavky cross-compliance (čl. 91 a 92 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013 o financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky).

• Identifikace prahové úrovně plochy zemědělského podniku, na základě které členské státy postupně snižují platby
Platby se postupně snižují dle výměry zemědělského podniku v oblastech vymezených dle čl. 32 odst. 2, čl. 31 odst. 5 a čl. 32 odst. 3.
- výměra z.p. do 1 000 ha – plná výše platby
- výměra z.p. nad 1 000 ha do 2 500 ha – platba snížená o 10 %
- výměra z.p. nad 2 500 ha – platba snížená o 15 %
Prahové hodnoty pro postupné snižování plateb byly stanoveny na základě analýzy technické efektivnosti. Míra snížení plateb byla stanovena na základě analýzy citlivosti na změny úrovně plateb.

ZDROJ

PRV 2015 - 2020 verze ze dne 4. 6. 2014, PRV 2007 - 2013 - verze srpen 2011

Tabulka č. 2: Příloha č. 2 - Přepočítávací koeficienty hospodářských zvířat na VDJ

Druh a kategorie hospodářských zvířat Koeficient přepočtu na velké dobytčí jednotky (VDJ)
skot nad 24 měsíců 1,0
skot nad 6 měsíců do 24 měsíců 0,6
skot nad 1 měsíc do 6 měsíců 0,2
ovce nad 12 měsíců 0,15
kozy nad 12 měsíců 0,15
koně nad 6 měsíců 1,0
koně do 6 měsíců 0,4

PRV 2015 - 2020, verze ze dne 4. 6. 2014


Přečteno: 572x
Katalog farem