Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?

Sdílejte článek
Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce, se na vlastní oči přesvědčilo šest účastníků exkurze do Toskánska, která se uskutečnila v rámci zahraničního projektu, jehož součástí se stala i Asociace soukromého zemědělství ČR. Jeho cílem je zajistit členům vzdělávání v oblasti uvádění regionálních produktů na trh. Cestu do této oblasti ve střední Itálii, kde se prodej regionální produkce daří na výbornou, zorganizoval Český institut pro marketing (CIMA) společně s partnerskou organizací v Itálii - CEDIT (Centro diffusione imprenditoriale della Toscana). Před několika dny jsme vás seznámili se zprávou manažera projektu Otakara Pivody, nyní se s námi o své dojmy z exkurze podělí členka ASZ Náchodska Lucie Bošinová z Ekofarmy Bošina.  

Partnerská organizace v Itálii (CEDIT) ve spolupráci s Českým institutem pro marketing (CIMA) pro nás zorganizovala opravdu velmi zajímavý a nabitý program plný exkurzí do rodinných firem a setkání s různými organizacemi a spolky, které sdružují a podporují regionální výrobce v Toskánsku.

Cestu jsme zahájili v úterý 17. dubna ve Florencii, a to seznámením s fungováním CEDITu, návštěvou Zemědělské fakulty zdejší univerzity a ARTEXu - centra pro rozvoj a inovaci tradičních řemesel v Toskánsku. Všechny tyto organizace se zabývají podporou lokálních výrobců zemědělských produktů, ale i tradičních řemesel a umění. Poskytují jim konzultační služby, pomáhají s marketingem, prezentací a prodejem jejich výrobků na různých výstavách, lokálních trzích nebo se snaží proniknout na evropský trh.

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?Ve středu jsme se vydali na rodinnou farmu nedaleko Pisy zabývající se výrobou za studena lisovaného olivového oleje. Farma má dlouholetou tradici v pěstování oliv a výrobě velmi kvalitního oleje. Vykupuje a zpracovává i olivy okolních pěstitelů, oleje pak většinou prodají přímo z farmy, kde provozují i malý zahrádkářský obchod. Na farmě vládne přísný matriarchát, jak už to ve starých italských rodinách chodí J.

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?Po prezentaci společnosti Confartigianato Imprese Grosseto působící ve venkovské oblasti Maremma jsme byli pozváni do rodinného řeznictví Franchi Salumi, což byl pro nás (nebo možná hlavně pro mě) úžasný zážitek. Podnik založil v roce 1984 Gianni Franchi se svou ženou Laurou Ciulliniovou a začali ruční výrobou italského pečeného vepřového. Dnes v Salumerii Frenchi pracují i jejich dvě dcery a z malé rodinné firmy se stal velmi úspěšný moderní podnik zaměstnávající cca 30 lidí zejména z okolí, který si vybudoval skvělé jméno díky kvalitním tradičním produktům. Vše vyrábějí ručně podle starých italských venkovských receptur, používají přírodní koření, aby se zachovala v uzeninách typická příchuť Maremmy a kladou důraz na poctivou řeznickou práci. Část výrobků prodávají ve vlastním krásném stylovém obchůdku, kde jsme měli možnost ochutnat jejich skvělé uzeniny a nakoupit spoustu pro nás neobvyklých výrobků, a zbytek produkce vyváží do Evropy.

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?Další úspěšnou malou firmou byla sýrárna Caseificio Rainieri. Majitel nám ukázal výrobnu na zpracování mléka, seznámil nás s postupem výroby a zrání jednotlivých sýrů a všechny nás samozřejmě potěšila ochutnávka buvolí mozzarelly. Ve stylovém obchůdku jsme si opět nakoupili spoustu tradičních italských sýrů a dobrého vína, který k nim neodmyslitelně patří.

Ve čtvrtek jsme se setkali pedagogy a studenty z Vyšší odborné zemědělské školy v Grossetu, z nichž většina chce pracovat v zemědělských podnicích a zabývat se například posuzováním kvality potravin nebo marketingem, což jsou i jejich studijní obory.

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?Poté jsme navštívili rodinnou čokoládovnu Vestri. Seznámili jsme se nejen s majitelkou (typickou elegantní dominantní Italkou - manžel byl zrovna na sklizni kakaových bobů v Dominikánské republice), ale i s provozem celé firmy a postupem výroby mnoha druhů čokolád rozmanitých receptur. Měli jsme možnost ochutnat pravý nugát, extra hořkou čokoládu, oříšky v čokoládě, čokoládu s chilli, pepřem, solí apod. Od podzimu do Velikonoc vyrábí Vestri nepřeberné množství čokolády a od jara do podzimu pak vynikající zmrzlinu. Součástí výrobny je i krásná italská kavárna, pro kterou si pečou úžasné dezerty a sladké pečivo ke kávě, a samozřejmě prodej čokolády.

V pátek jsme se přesunuli z Arezza zpět do Florencie na zahájení akademického roku (Accademia dei Georgofili). Ve starověké budově s freskami na stěnách a historickou knihovnou nám rektor univerzity odprezentoval studijní program a provedl nás historickou budovou. A všichni jsme alespoň na okamžik zatoužili zde studovat.

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?K večeru jsme se zastavili ve vinařství Antinori v Barginu kousek za Florencií a měli jsme pocit, že jsme se ocitli na jiné planetě. Celé vinařství je zasazeno do útrob kopce, takže z pohledu z letadla nevidíte nic než vinice a louky. Vše se ale ukrývá uvnitř svahu, kde v neskutečně dlouhých a prostorných sklepích zraje víno v barikových sudech. Je to nesmírně futuristické vinařství, kde se architekti vyřádili a použili neskutečné množství betonu, železa a terakoty, aby vybudovali nepopsatelné, megalomanské, překrásné vinařství s dlouholetou tradicí. Rozhodně doporučuji, až pojedete do Toskánska, jeho návštěvu.

Jak důležitý je marketing a dobrá prezentace farmářské produkce?Závěr semináře (sobotu a neděli) jsme strávili na veletrhu Eiera dell´ Artigianato della Valtiberina Toscana ve Florencii, neboť jsme byli pozváni na jeho otevření a slavnostní zahájení. Naše partnerské organizace zde prezentovaly své lokální producenty a musím přiznat, že se máme ještě hodně co učit. I samotní prodejci byli naprosto okouzlující a umí své produkty krásně prodat.

Uvědomila jsem si, jak důležitý je marketing a dobrá prezentace. V tom máme my sedláci pořád značné rezervy, ale měli bychom na tom co nejdříve zapracovat! Umíme vyrobit výborné a kvalitní produkty, tak teď se je ještě musíme naučit dobře prodat.

Mgr. Lucie Bošinová, Ekofarma Bošina  


Přečteno: 311x
Katalog farem