Novela stavebního zákona přinese ještě další kontroverze

Sdílejte článek
Novela stavebního zákona přinese ještě další kontroverze

Včera večer přehlasovala Poslanecká sněmovna PČR Senát ČR a schválila kontroverzní novelu stavebního zákona. Hlasovalo pro ni v jednotném šiku 104 poslanců - všichni za ANO, SPD, KSČM, tři nezařazení poslanci a dva poslanci za ČSSD. Je tedy jasně vidět, kdo s kým aktuálně drží basu. K  novele stavebního zákona se v rámci připomínkového řízení vyjadřovala i Asociace soukromého zemědělství ČR a odmítla ji.  

Problémy této novely, která byla připravena především pro developery,  jsou podle většiny nevládních i odborných organizací naprosto zásadní, což shledal i Senát ČR, který ji jednohlasně vetoval. Přesto byla nyní přijata s mnoha přísliby a komentáři o tom, jak zrychlí stavební řízení v ČR, což ovšem zainteresovaní odborníci zpochybňují.

Připomeňme si zásadní změny novely: vznik nového centrálně řízeného stavebního úřadu (náklady jsou odhadovány až na 20 mld. Kč), což bude znamenat zánik 400 stavebních úřadů na úrovni obcí (tato instituce se ovšem musí nejdříve vybudovat a personálně obsadit), odebrání pravomoci orgánům životního prostředí, kdy stavební úřad bude řešit i jejich problematiku (například kácení dřevin nutné pro stavbu), údajné zkrácení termínů rozhodování (termíny ale začnou běžet až od chvíle předání úplné dokumentace).

Na tiskové konferenci, která proběhla včera večer po přijetí novely, vystoupili zástupci všech pěti stran obou předvolebních koalic (tedy současná opozice), a vyzvali ministryni Dostálovou, aby ve věci stavebního zákona nepodnikala žádné kroky k jeho naplnění, protože okamžitě po volbách v říjnu bude toto jedna z prvních věcí, kterou se chtějí zabývat, a právě schválenou novelu zákona se budou snažit změnit.

K připravované novele stavebního zákona se v rámci připomínkového řízení vyjádřila i ASZ ČR. Odmítla ji s tím, že povede k centralizaci rozhodování, odtržení obcí a měst od rozhodování o dění na jejich území a také ke zvětšení prostoru pro korupční jednání, a ve svém výsledku bude mít přesně opačný efekt, než je deklarované zjednodušení a zrychlení procesů řešených v rámci stavebního práva.

ASZ proto zásadně odmítla návrh na zavedení zcela nové státní instituce - Nejvyššího stavebního úřadu, který je podle ní zcela v rozporu se současným principem veřejné správy.

Dále podala ASZ zásadní připomínku k návrhu § 48 Nezastavěné území, který obsahuje úplný zákaz staveb s doplňkovou funkcí bydlení v nezastavěném území, a to včetně staveb pro zemědělství. Tento zákaz by zcela neodůvodněně znemožnil stavby rodinných hospodářství mimo intravilán obce, což by v současné situaci, kdy obyvatelé obcí mnohdy požadují přesun zemědělských staveb mimo zastavěné území, aby obyvatelé v centru obcí nebyli obtěžováni jejich provozem, bylo zásadním ohrožením dalšího rozvoje rodinných farem. Podobný zákaz nemá v Evropě obdoby, naopak je bydlení sedláků v krajině zcela běžnou věcí, trendem ve venkovském prostoru a je nasnadě, že jedině tak se mohou lépe starat nejen o svůj majetek, ale také o krajinu, z čehož následně těží celá společnost. Tuto záležitost se ASZ ČR snaží řešit dlouhodobě, budeme tedy věřit, že se to třeba podaří po volbách.

Ing. Vladimíra Marianovská, Hlavní kancelář ASZ ČR

Přečteno: 929x
Katalog farem