Předkupní právo státu na pozemky v národních parcích je rizikem do budoucna

Sdílejte článek
Předkupní právo státu na pozemky v národních parcích je rizikem do budoucna

Přestože je institut předkupního práva státu na vlastnické pozemky v národních parcích a zvláště chráněných územích již založen v současné podobě zákona o ochraně přírody a krajiny, a aktuální novelizace uvedeného zákona (sněmovní tisk č. 731) proces předkupního práva pouze zpřesňuje, považuji jménem Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) při této příležitosti za potřebné, problematiku předkupního práva obecně opětovně otevřít.

ASZ ČR je obecně přesvědčena, že k zajištění veřejného zájmu ochrany životního prostředí není zásadně nutné, aby veškeré dotčené pozemky vlastnil stát, který je z podstaty věci vlastníkem anonymním, což v praxi nijak negarantuje nějakou lepší znalost místních specifik a tudíž zodpovědnější péči o konkrétní pozemky. Důkazem i varováním za všechny budiž obecně známý systém nevhodné péče o lesní porosty na řadě lokalit ve správě státních lesů, která naplno vygradovala v posledních letech v souvislosti s kůrovcovou kalamitou.

Pro zajištění žádoucí biodiverzity a ochranu přírody je naopak vhodnějším řešením zachování širšího okruhu vlastníků pozemků, a to kdekoli, včetně národních parků. Vlastnictví pozemku, zvláště je-li spojeno s hospodařením na bázi rodinných farem, zcela přirozeně generuje zodpovědnou péči i zajištění požadovaného veřejného zájmu, neboť se zde uplatňuje motivační princip, při kterém dochází k předávání hospodářství následujícím generacím v lepším stavu, než v jakém jej předávající generace nabyla. Tento přirozený zájem navíc zaručuje kontinuitu v čase, bez ohledu na politická rozhodnutí, která mohou podmínky zajištění veřejného zájmu měnit, a to i v neprospěch tohoto zájmu. Navíc platí, že hospodaření na takových pozemcích je přísně regulováno nějakým stupněm ochrany území, který je závazný pro všechny vlastníky.

Otevřít problematiku předkupního práva v národních parcích a chráněných územích proto považuje ASZ ČR za důležité i vzhledem k požadavku EU na zvýšení podílu ploch ekologického zemědělství v členských zemích na 25 procent, jak uvádí strategie Green Deal. Ke splnění tohoto požadavku je přitom optimální využití právě takových pozemků, které se na území národních parků a cenných lokalit nacházejí. Pokud by měly prostřednictvím předkupního práva přecházet v budoucnosti všechny pozemky v těchto územích na stát, bylo by obtížné tento požadavek splnit. Stát přece není zemědělským hospodářem, takže k obhospodařování takových ploch by si musel najímat subjekty, které by ekologické zemědělství pravděpodobně i mnohem nákladněji zajišťovaly, ovšem bez vlastnické vazby na ně.

Nejpodstatnější je ovšem to, že založení předkupního práva státu na soukromý pozemek je zásadním zásahem do jednoho ze základních práv, a to práva svobodně nakládat se svým majetkem, které je zaručeno Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod. Institut předkupního práva státu je proto logicky potřeba využívat jen jako zcela krajního prostředku, pokud neexistují jiná řešení. V tomto případě ale jiná řešení existují, a předkupní právo na pozemky v národních parcích tak nemůže být bianco šekem na omezování vlastnických práv. Tento přístup totiž povede k nežádoucímu vytváření dvojích kategorií lokalit s odlišným vlastnickým režimem a současně bude docházet k postupnému zestátňování některých území ČR. Není také vůbec vyloučeno, že podobnou politiku bude chtít stát postupem času zavádět z nějakých „bohulibých“ pohnutek i v jiných lokalitách, kupříkladu třeba v zónách ochrany vodních zdrojů či na jiných chráněných plochách a to by se dotklo již mnohem většího počtu pozemků a tudíž vlastníků.

ASZ ČR se tedy obrací na zákonodárce, aby se těmto otázkám při aktuálním projednávání zákona věnovali.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR, dne 1. 2. 2021


Přečteno: 708x
Katalog farem