Klamou lidi jak prodejci předražených hrnců, říká o kampani Sázíme Česko šéf univerzitních lesů

Ekonews
Sdílejte článek
Klamou lidi jak prodejci předražených hrnců, říká o kampani Sázíme Česko šéf univerzitních lesů

Projekt Sázíme Česko vsadil na emotivní a nákladný marketing na sociálních sítích. K výsadbě stromků tím přitáhl tisíce lidí, kteří od Sázíme Česko nakoupili sazeničky po 69 korunách a jako dobrovolníci je zdarma sází v holinách po kůrovci. Sázíme Česko slibovalo obnovu lesů v ČR a zpomalení klimatických změn, podle kritiků kampaně však jde spíš o tvrdý byznys a zelené lhaní.

Tomáš Vrška je vystudovaný lesní inženýr a ekolog, který se přes dvacet let věnoval zkoumání pralesů. Nyní pátým rokem vede Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny, spadající pod Mendelovu univerzitu v Brně. Stará se o více než deset tisíc hektarů lesa. Ten slouží pro výuku, výzkum, ale i jako ukázka různých postupů obhospodařování. Život v lese tedy zná z různých úhlů.

O aktivitách Sázíme Česko si myslí, že jde minimálně o „etiketní podvod,“ tedy prohřešek proti slušnému chování. Autory projektu přirovnává k prodejcům nádobí, kteří ohlupovali seniory předraženými hrnci. „Z mého pohledu klamou stejným způsobem laiky v lesnictví, veřejnost nezná věci jako zákon o lesích, neví, o co se musí majitel lesa starat,“ říká Tomáš Vrška. Upozorňuje třeba na to, že vybírají peníze na něco, co stát vlastníkovi lesa dotuje.

„Sázíme Česko zadarmo zalesní holinu, oni sami z toho mají tučný profit a vlastník lesa si následně může požádat o dotaci. Takže může také profitovat,“ říká s tím, že nakonec to všechno platí laická veřejnost. „Pro mě je to morálně nepřijatelné, a proto jsme také odmítli, aby sázeli v našich univerzitních lesích,“ dodává.

Za projektem Sázíme Česko stojí společnost s ručením omezeným PlanetWe Rewild dvou mladých podnikatelů Richarda Krajníka a Filipa Hradila. Od lidí vybírají za vysazení stromečku na holině v lese 69 korun (57 Kč bez DPH). Od poloviny loňského roku prodali lidem přes 154 tisíc sazeniček. Za reklamu na Facebooku a Instagramu utratili ve stejném období zhruba 2,9 milionu korun, což odpovídá třetině částky vybrané od lidí, upozornil magazín Reportér.

Vysoké výdaje na reklamu si mohli dovolit díky ceně za vysazení stromečku, kterou účtují. V lesnictví je běžná cena zhruba dvaadvacet korun za sazenici i s výsadbou. Vybírat od lidí za vysazení stromku na holině v lese 69 korun (s daní) je podle šéfa univerzitních lesů Tomáše Vršky nemravné. Jako příklad dává běžnou sazeničku buku, která i se započtením současné inflace vyjde na patnáct korun. Výsadba v průměrných podmínkách stojí dalších sedm.

Autor: Jiří Štický
Zdroj: Ekonews.cz

Přečteno: 3 224x