„Běžné ceny“ supermarketů jsou jen dalším nástrojem, jak mást zákazníka

Novinky.cz
Sdílejte článek
„Běžné ceny“ supermarketů jsou jen dalším nástrojem, jak mást zákazníka

Na cenovkách v regálech se objevuje zcela standardně, ačkoliv není jasné, co přesně znamená. Řeč je o slovním spojení „běžná cena“, kterou nedefinuje žádný právní předpis. A tak ji supermarkety využívají k dalšímu matení cen. Často podle ní dokonce vypočítávají slevy, i když zákon stanovuje, že je musejí počítat z nejnižší ceny za posledních třicet dnů.

„Žádný právní předpis nestanovuje, co běžná cena znamená a jak má být určena. Prodávající tak činí na základě svých pravidel a uvážení. Musí přitom ale dodržet platné právní předpisy, například zákaz užívání nekalých obchodních praktik,“ sdělil Novinkám František Kotrba, mluvčí České obchodní inspekce.

Je tedy běžná cena průměrná cena? A za jaké období? Anebo je to cena, která převládá po většinu času? Na otázku, co tento pojem znamená a jakým způsobem je cena supermarkety stanovována, ani jeden z nich neodpověděl.

A tak jen houstne mlha okolo toho, jak obchody ceny stanovují a jaká je skutečná hodnota zboží, když se jednou prodává podle takzvaně běžné ceny za 130 korun a ve slevě třeba za 70 Kč. Není takzvaná běžná cena vysoce nadsazená? A je potom sleva opravu slevou?

To, že někteří z takzvané běžné ceny počítají slevy, není výjimkou. Nejnižší cena bývá často uvedena menším písmem. Když se ho zákazník rozhodne luštit, může být zaskočen: sleva někdy ve skutečnosti žádnou slevou není, někdy jde dokonce i o zdražení.

„Pokud jsou uvedeny další, zákonem nevyžadované cenové informace, nesmí být uvedeny takovým způsobem, aby spotřebitele mátly,“ dodal Kotrba.

Typickým příkladem toho je Penny Market, který pravidla opakovaně ignoruje.

„Procentuální vyjádření výše slevy je odvozeno z jiné než nejnižší ceny. Pozornost spotřebitele primárně upoutá mnohem výraznější „běžná cena“, kterou spotřebitel může považovat za odpovídající té nejnižší. Povinný údaj o nejnižší ceně je pro spotřebitele obtížně čitelný,“ komentoval Kotrba několik fotografií cenovek ze zmiňovaného řetězce.

„Informace o slevě z ceny výrobku uvedené na fotografiích nasvědčují tomu, že prodávající nesplňuje některé požadavky zákona o ochraně spotřebitele,“ dodal.

Rozhodně se ale nejednalo o výjimky, Penny navíc není jediné. Případy, kdy je běžná cena mnohem čitelnější než ta nejnižší za 30 dnů, v kombinaci s uvedením procentuálního snížení běžné ceny, se v mírnější podobě objevují i v Bille.

Autor: Anna Hošková
Zdroj: Novinky.cz

Přečteno: 270x