Vážené dámy, vážení pánové, přátelé,
chtěl bych velmi poděkovat za možnost účastnit se dnešní mezinárodní konference o legislativní podpoře rodinných farem a současně si vážím toho, že jsem mohl převzít záštitu a konferenci zahájit.
Dnešní doba není jednoduchá, v posledních letech nás stíhají krize, které tvrdě dopadají na ekonomiku naší společnosti i na celý demokratický systém.
Proto více než kdy jindy si zaslouží podporu sedláci a jejich rodinné farmy. Právě rodinné farmy jsou nezbytnou součástí českého venkova, českých, moravských a slezských regionů a tvoří odolný a stabilní prvek naší ekonomiky a nebojím se říct, že i demokracie. To pociťujeme obzvlášť v dnešní době stále častěji. Já vám za vaši práci velmi děkuji.
Aby se rodinné farmy dále rozvíjely a zajišťovaly udržitelnost zemědělské výroby a její komplexnost i generační přístup k hospodaření, potřebují významné legislativní úpravy a samozřejmě podporu vlády a parlamentu.
Právě podpořit přirozený model zodpovědného a perspektivního hospodaření na českém venkově se zavázala současná vládnoucí koalice ve svém programovém prohlášení. Stejný pohled sdílíme většinově i v Zemědělském výboru Poslanecké sněmovny PČR.
Samotná podpora ovšem nestačí. Teď nás čeká kus práce, abychom vytvořili takové zákony a normy, které by umožnily rodinným farmám, jež jsou naprosto zásadním modelem evropského a světového hospodářství, se dále a úspěšně rozvíjet. V tomto bude naprosto klíčové připravit a samozřejmě i schválit Zákon o rodinných farmách.
Proč speciální Zákon o rodinných farmách, proč rodinné farmy potřebují nový zákon?
Podívejme se především, jak rodinné farmy fungují v okolních státech, jaká je legislativní úprava tam. Ostatně i to je jedním z cílů této naší konference.
Abychom získali více informací o tom, jaké jsou zákonné úpravy, zadal jsem si u Parlamentního institutu Poslanecké sněmovny zpracovat informaci, jak je to řešeno v okolních státech. Tuto analýzu s názvem „Komparativní analýza legislativního ukotvení rodinných farem v legislativě zemí EU“ jsem také v minulých dnech obdržel a může tedy sloužit jako podklad a základní orientace v problematice pro přípravu nového zákona. Jasná je ovšem jedna věc, a to také jistě potvrdí kolegové ze zahraničí, kteří budou na dnešní konferenci vystupovat, drtivá většina okolních a nám blízkých zemí hospodaření rodinných farem nějakým způsobem zákonně upravuje. Polsko, Maďarsko, Slovensko, Chorvatsko, Litva, Lotyšsko a další země - všude tam se hospodaří za podpory speciálního zákona o rodinných farmách nebo rodinném hospodaření.
I toto jsou fakta, která nám říkají, jak nutné je zavést podobnou normu u nás, v České republice. Důvodem zavést nový zákon není ovšem jen to, že takové zákony existují i v jiných zemích a úspěšně tam fungují. Důvody schválit nový zákon jsou nám všem známé a setkáváme se s nimi každodenně během hospodaření na farmách nebo při projednávání podmínek pro zemědělce na nejrůznějších platformách - přesto mi dovolte, abych pár důvodů zmínil:
- Je třeba zajistit generační kontinuitu rodinných farem.
- Je třeba snížit administrativu a zjednodušit podnikání.
- Je třeba podpořit regionální působení a společenskou odpovědnost rodinně hospodařících farem.
- Podpořit lokální výrobu a farmářské výrobky, které přispívají k potravinové bezpečnosti a celkové odolnosti regionů.
- Kladný vliv rodinných farem na tvorbu a udržitelnost kvalitního životního prostředí.
Těchto pár důvodů, jejichž výčet ovšem zdaleka není vyčerpávající, nám potvrzují nezbytnost přípravy a schválení Zákona o rodinných farmách.
Co vše by mělo být obsahem daného zákona, je už velmi slušně zpracováno právě Asociací soukromého zemědělství ČR, kterou vnímám jako jednoho z hlavních tahounů přípravy nového zákona.
Ať už je to definice rodinné farmy jako takové, zásada dobrovolnosti vstupu do takového typu hospodaření, zjednodušení stavebního práva, zjednodušení převodu majetku, zjednodušení zpracování a prodeje vlastních výrobků… a další.
Jak jistě sami vnímáte, jedná se o velmi zásadní zásah do současného právního stavu a bude proto potřeba uvedený zákon velmi pečlivě připravit a projednat, tak aby byl skutečně funkční. Oporou nám mohou být opět příklady ze zahraničí a inspirace v již funkčních zákonných úpravách.
Že nás čeká složitá a obtížná diskuse, je jasné a nemá smysl to skrývat - představte si už jen, jakou diskusi vyvolá třeba jen naprosto parciální úprava práva myslivosti pro rodinné farmy. Připravme se na to a nečekejme, že vše půjde lehce.
Dámy a pánové,
chtěl bych poděkovat panu předsedovi Asociace Šebkovi a celé Asociaci, že jsem měl možnost na výjezdech k členům ASZ na jejich rodinné farmy se s celou problematikou seznámit i konkrétně na místě, a to na nejrozmanitějších farmách a s různorodou produkcí.
Sám jsem proto přesvědčen, že právní úprava rodinných farem, přes všechna možná úskalí v přípravě zákona a jeho implementaci, bude mít jednoznačný přínos pro celou naši společnost, hospodaření na venkově a jeho udržitelný rozvoj.
Dámy a pánové,
přeji vám zajímavé a úspěšné jednání na dnešní konferenci a přeji vám mnoho sil do vaší práce!
Michal Kučera, 1. 11. 2022, Telč