Nová analýza dopadů redistributivní platby potvrdila správnost jejího nastavení

Jaroslav ŠebekJaroslav Šebek
Sdílejte článek
Nová analýza dopadů redistributivní platby potvrdila správnost jejího nastavení

Asociace soukromého zemědělství ČR obdržela od předsedkyně zemědělského výboru Evropského parlamentu Veroniky Vrecionové kompletní odbornou analýzu dopadů redistributivní platby na zemědělské podniky v ČR, kterou si letos na jaře vyžádala u ministra zemědělství. Tuto analýzu s názvem: Nastavení parametrů Redistributivní platby v ČR ve srovnání s ostatními členskými státy a její efekt na příjmovou situaci zemědělských podniků v roce 2023 a předběžný odhad v roce 2024 najdete níže pod článkem.

Je velice dobře, že se Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) tomuto tématu na zadání od pana ministra zemědělství věnoval, bylo to zcela jistě potřeba a odpovídá to také původním záměrům koaliční vlády, která deklarovala, že redistributivní platba bude průběžně podrobována svému vyhodnocení. Intenzivně po ní svého času volali také někteří zástupci zemědělské veřejnosti zejména ze Zemědělského svazu a Agrární komory, kteří ji však již od samého počátku jejího zavedení, tedy od počátku roku 2022, cíleně zpochybňují, aniž by na výsledky těchto dopadových analýz vůbec počkali. Tito zástupci také setrvale tvrdí, že platba „na první hektary“ vyplácená v České republice úplně všem zemědělcům je příčinou jakési dlouhodobé katastrofální situace v zemědělství a že stojí za špatnými ekonomickými výsledky některých typů podniků, přestože první výplaty dorazily na účty všech zemědělců až na přelomu roku 2023 a 2024. Aktuální analýza z ÚZEI detailně popisuje celý komplex okolností a podmínek na zemědělském trhu a jejich dopadů a podle našeho názoru se v ní de facto potvrzuje, že opatření bylo současnou vládou správně nastavené a v podstatě zafungovalo tak, jak mělo a v rozsahu, v jakém mohlo. K podobnému závěru dospěla také předchozí analýza ÚZEI, která byla zveřejněná loni.

Pokud by vládní koalice dokázala následně zavést alespoň částečné zastropování přímých plateb pro skupinu supervelkých a majetkově propojených holdingů, pozice středně velkých podniků by tak mohla být lepší, a to i proto, že by tyto podniky mohly získat navíc provozní prostředky uspořené právě přesunem od těch úplně největších, které dotace nepotřebují. Uvedená ekonomická analýza a nedávný právní nález Ústavního soudu ČR k nastavení redistribuce přímých plateb jsou dalšími jasnými důkazy, které nyní stojí proti manipulativním polopravdám a zcela účelovým dedukcím, které již několik let objevují v mediálním prostoru a na různých zemědělských konferencích. Výsledky průběžné dopadové analýzy jsou také další vhodnou příležitostí posunout se tematicky v zemědělském diskursu dál a neřešit stále dokola pouze jeden systémový krok v zemědělské politice. Podle názoru členské základny ASZ ČR je naopak potřeba se v zájmu celého zemědělského sektoru soustředit na další potřebné a dlouho odkládané strukturální změny, a to včetně změn v systému podpor.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR

250425 Nastavení parametrů Redistributivní platby pro SZP 2023 a její dopad na příjmovou situaci farem.pdf

Přečteno: 657x
Katalog farem